Yrityksille

Myymällä tai valmistamalla Reilun kaupan tuotteita yrityksesi osoittaa, että vastuullisuus on teille aidosti tärkeää. Reilu kauppa on kunnianhimoisin ja tunnetuin vastuullisuussertifiointi elintarvikkeissa sekä puuvillassa.

Lue lisää Reilusta kaupasta

Reilun kaupan merkillä varustettuja tuotteita myyvät ja valmistavat yritykset viestittävät kuluttajille ja kumppaneilleen, että niin sosiaalinen, taloudellinen kuin ympäristöäkin koskeva vastuu on niille tärkeää. Tulevaisuudessa lainsäädäntö asettaa lisää vaatimuksia yritysten vastuullisuudelle, ihmisoikeuksien kunnioittamiselle ja luonnon säilyttämiselle monimuotoisena. Reilu kauppa tarjoaa osaltaan vastaukset näihin vastuullisuusvaatimuksiin, joita myös kuluttajat esittävät jo nyt.

Valmiiden Reilun kaupan tuotteiden ottaminen valikoimiin sujuu yhtä helposti kuin muidenkin tuotteiden. Reilu kauppa ry:ssä voimme auttaa etsimään sopivia tuotteita. Maailmanlaajuisesti Reilun kaupan tuotteita on jo noin 35 000 ja Suomessa on tällä hetkellä myytävillä noin yli 1700 erilaista Reilun kaupan tuotetta.

Reilun kaupan merkkiä voi myös käyttää tuotteiden mainonnassa sopimalla siitä kanssamme. Ole yhteydessä meihin, niin sovitaan käytöstä ja toimitamme merkin maksutta oikeassa muodossa haluamaasi tarkoitukseen.

Miten tulen mukaan Reiluun kauppaan?

Kun valmiita Reilun kaupan tuotteita otetaan valikoimiin, ei tarvita rekisteröitymistä tai muitakaan toimia Reilu kauppa ry:n kanssa. Kuulemme kuitenkin mielellämme tuotteita myyvistä yrityksistä ja tuemme niitä parhaamme mukaan. Kun haluat valmistaa Reilun kaupan tuotteen joko omalle brändillesi tai jollekin toiselle, autamme selvittämään tuotteessasi tarvittavien Reilun kaupan raaka-aineiden saatavuuden sekä solmimaan tarvittavat sopimukset

Miksi lähteä mukaan Reiluun kauppaan?

Miksi lähteä mukaan Reiluun kauppaan?

1

Tunnettu ja luotettava sertifiointi

Reilun kaupan merkki viestii kuluttajille vastuullisesta vaihtoehdosta. Kuluttajatutkimuksen (Kantar TNS 2021) mukaan jo 87 prosenttia suomalaisista tuntee Reilun kaupan merkin, ja yli 70 prosenttia luottaa järjestelmän toimivuuteen.

2

Konkreettinen keino lisätä vastuullisuutta tuotteisiin

Reilun kaupan sertifiointi tarjoaa ratkaisuja vastuulliseen valikoimaan yksittäisistä raaka-aineista täysin valmiisiin tuotteisiin. Oman merkin tuotteet tai yrityksen brändituotteet voi myös teettää sertifioituna.

3

Paikallinen kumppani ja maailmanlaajuinen verkosto

Reilu kauppa ry nostaa tuotteita näkyviin Suomessa ja kampanjoi yhteistyössä paikallisten kumppaniensa kanssa. Mukana on myös maailmanlaajuinen Reilun kaupan verkosto.

Asiakastarinoita

Aduki: Edelläkävijä aloitti Reilun kaupan kahvin maahantuonnin jo 1980-luvulla

Haluamme olla vastuullisia maailmalle, maalle, ihmisille – ja tuottajille. Adukin tarina osoittaa, että vastuullisella liiketoiminnalla voi pärjätä. Vaikka tapamme valita tuotevalikoimaa ei välttämättä ole ollut helpoin ja suosituin, tässä me edelleen olemme, yli 40 vuoden jälkeen.

Olli Helander

Toimitusjohtaja, Aduki Oy

Katso asiakastarina

Kätkökoru: Reilu kaupan kulta varmistaa kohtuullisen toimentulon myös kaivosten työntekijöille

Kultabisneksessä eivät yleensä hyödy ne ihmiset, jotka ovat heikommassa asemassa. Reilun kaupan järjestelmä on tällä hetkellä paras väline siihen, että myös kullankaivaja saisi kohtuullisen toimeentulon. Luotan Reiluun kauppaan, koska siinä on kolmannen osapuolen valvonta.

Hanna Rainio

Kätkökoru, perustaja

Katso asiakastarina

Dammenberg: Reilun kaupan avulla varmistetaan, että kaakaota viljellään tulevaisuudessakin

Sillä, että hankimme vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita, on meille iso merkitys. Perussa on 5 000 perheviljelijän yhteisö, joiden kaakaopapuja me käytämme. Olemme tyytyväisiä siitä, että olemme löytäneet tällaisia kumppaneita: ilman heitä meillä ei olisi näin upeita raaka-aineita!

Marko Iso-Kungas

Dammenberg, suklaatehtailija

Katso asiakastarina

UniCafe: Opiskelijat kirittävät kohti reilumpaa ja vastuullisempaa ravintolatoimintaa

Asiakkaamme ovat aktiivisia ja osaavat antaa palautetta, se kirittää olemaan jatkuvasti parempi. Reilun kaupan tuotteet menevät todella hyvin kaupaksi ja kaipaamme oikeastaan lisää valikoimaa, voisimme myydä enemmänkin!  

Susanne Reiju

Hankinta- ja tuotekehityspäällikkö

Katso asiakastarina

Transmeri: Kuluttajat tietävät, mistä Reilussa kaupassa on kyse

Reilun kaupan sertifiointi varmistaa sen, että ihmisoikeuksia kunnioitetaan, eikä käytetä orja- tai lapsityövoimaa. Meistä on myös tärkeää, että Reilu kauppa on globaali järjestelmä, eikä keskity vain Suomeen.

Johanna Järvinen

Tuoteryhmäpäällikkö, Tony’s Chocolonely, Oy Transmeri Ab

Katso asiakastarina

Massabalanssi

Reilun kaupan kaakaon, teen, sokerin, hedelmämehujen ja puuvillan (puuvilla vain valkoisella merkillä) kohdalla voidaan käyttää massabalanssia. Massabalanssissa Reilu kauppa -sertifioidut ja ei-sertifioidut ainesosat sekoittuvat valmistusprosessissa keskenään. Lopputuotetta, joka voi kantaa Reilun kaupan merkkiä, valmistetaan vain niin paljon, kuin alkuperäistä Reilun kaupan ainesosaa kokonaan käyttäen olisi mahdollista.

Tuotteiden pitäminen täysin erillään tulisi monelle viljelijälle liian kalliiksi ja kaupat jäisivät tekemättä. Massabalanssissa viljelijät saavat parhaimmat mahdollisuudet myydä tuotantonsa eteenpäin Reilun kaupan säännöin.

Reilun kaupan teksti pakkauksessa kertoo, jos kyseisen raaka-aineen hankinta on tehty massabalanssin säännöin.

Vietä Reiluja kahvitaukoja työpaikallasi!

Nautitko työpäiväsi kahvitauon reilusti? Reilun kaupan kahvin ja teen juominen on työyhteisöltä pieni teko, mutta suuri asia viljelijöille ja ilmastolle.

Työyhteisön arvot tulevat esiin jo pienimissäkin valinnoissa, kuten kahvinjuonnissa. Vastuulliset hankinnat viestivät, että organisaationne haluaa toimia ilmaston ja ihmisten kannalta reilusti.

Mukaan voi tulla mikä tahansa yritys, jossa nautitaan kahvitauolla Reilun kaupan kahvia, teetä tai muita Reilun kaupan tuotteita.

#reilukahvitauko

Kerromme mielellämme Reilun kaupan merkityksestä myös omaa viestintäänne ajatellen.

Jäikö kysyttävää? Ota meihin reilusti yhteyttä!

Missä asiassa voimme auttaa sinua?
Tietosuoja*