Transmeri: Kuluttajat tietävät, mistä Reilussa kaupassa on kyse

Maahantuontiyritys Oy Transmeri Ab:n valikoimassa on noin 90 brändiä, muun muassa kosmetiikkaa ja elintarvikkeita – kuten Tony’s Chocolonelyn Reilun kaupan suklaat. Yritys edistää osaltaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita, erityisesti vastuullista kulutusta ja ilmastotekoja. Vastuullisuus on osa jokapäiväistä toimintaamme, sanovat Transmerin Katia Gustafsson ja Johanna Järvinen.

Kauanko Transmeri on ollut mukana Reilussa kaupassa, tuoteryhmäpäällikkö Johanna Järvinen?

Lanseerasimme Tony’s Chocolonelyn Reilun kaupan suklaat syksyllä 2018, mutta jo noin viiden vuoden ajan elintarvikepuolellamme on ollut selkeästi vastuullisuutta painottava linja. Etsimme koko ajan brändejä, jotka ovat turvallisia, terveellisiä ja vastuullisia.

Miten päädyitte Reilun kaupan sertifiointiin?

Reilun kaupan brändi erottuu selvästi vastuullisuudellaan. Sen tunnettuus on hyvä kuluttajien parissa, ja kaikki tietävät mistä puhutaan, kun mainitaan Reilu kauppa. Ongelmanahan on usein se, että erilaisia sertifikaatteja on niin monenlaisia, että kuluttajalle on haastavaa seurata niitä ja arvioida, mitä mikäkin tarkoittaa.

Miksi Reilun kaupan sertifiointi on teille tärkeä?

Reilun kaupan sertifiointi varmistaa sen, että ihmisoikeuksia kunnioitetaan, eikä käytetä orja- tai lapsityövoimaa – ja maksetaan riittäviä palkkoja, joka vaikuttaa juuri siihen, että lapsia ei tarvitse käyttää työvoimana, vaan he voivat käydä koulua. Myös ympäristövaikutusten minimoiminen on tärkeää: silloin kun pienviljelijät saavat tukea ja koulutusta, säästytään vastuuttomalta viljelyltä, joka aiheuttaa esimerkiksi maaperän köyhtymistä, vesivarojen ehtymistä ja saastumista. Meistä on myös tärkeää, että Reilu kauppa on globaali järjestelmä, eikä keskity vain Suomeen.

Millaisia tuotteita teillä löytyy Reilun kaupan sertifioimina?

Hollantilaisella Tony’s Chocolonelylla on kaikissa Pohjoismaissa tarjolla sama Nordics-valikoima. Lisäksi on sesonkituotteita, kuten joulusuklaata. Tony’s Chocolonelyn suklaita on saatavilla hyvin varustelluista päivittäistavarakaupoista kautta maan.

Tony's Chocolonely on suosittu Reilun kaupan suklaa myös Suomessa
Reilun kaupan suklaabrändi Tony’s Chocolonely viestii yritysten sosiaalisesta vastuusta. Se haluaisi, että koko suklaateollisuudesta tulisi sataprosenttisesti orjavapaata.

Mitä vastuullisuus ja yritysvastuu merkitsevät Transmerille – ja miten ne näkyvät toiminnassanne, liiketoimintajohtaja Katia Gustafsson?

Olemme nostaneet vastuullisuuden toimintamme keskiöön ja laatineet vastuullisuusohjelman, johon on valittu erityisesti kaksi YK:n kestävän kehityksen tavoitetta, joita haluamme edistää: vastuullinen kulutus ja tuotanto sekä ilmastoteot. Näistä on johdettu viisi kohtaa ohjelmaamme eli vastuulliset hankinnat, tuotepakkaukset, valikoimapäätökset, tuoteturvallisuus ja hävikin minimointi sekä hiilineutraalius – ja näille olemme määritelleet selkeät tavoitteet. Vastuullisuus on mukana jokapäiväisessä työssämme.

Kenet haluaisitte haastaa mukaan Reiluun kauppaan?

Haaste voisi lähteä vaikkapa yleisesti suklaateollisuudelle, niin kuin Tony’s Chocolonelyllakin. Tony’s viestii paljon juuri yritysten sosiaalisesta vastuusta, ja se haluaisi, että koko suklaateollisuudesta tulisi sataprosenttisesti orjavapaata.