Paulig Mundo -kahveilla on faneja – Reilun kaupan merkki osa suosion salaisuutta

Reilun kaupan edistämät asiat kahvin viljelyssä ovat hyvin linjassa Pauligin vastuullisuusteemojen kanssa. Kahvissa vastuullisuuden perusta on alkuperän tunteminen ja pitkäjänteinen työ koko arvoketjussa, sanoo Lilli Hakanpää Pauligilta.

Paulig Mundo -kahveissa on käytetty Reilun kaupan sertifioimaa kahvia vuodesta 2011 lähtien.  

Miksi Reilun kaupan sertifiointi on tärkeä?

”Pauligille on tärkeää, että vastuullisuus voidaan varmentaa kolmannen osapuolen toimesta, ja Reilu kauppa on yksi hyvä keino siihen. Reilun kaupan ytimessä on tuottajien hyvinvoinnin ja aseman parantaminen sekä tasa-arvo, ja kahvin kohdalla myös sen viljelyn ympäristövastuun edistäminen, kuten luonnon monimuotoisuuden suojeleminen ja ilmastonmuutoksen torjuminen. Nämä ovat tärkeitä teemoja myös Pauligille: otamme vastuullisuustyössä huomioon sekä ihmiset että maapallon”, kertoo Pauligin Global Concept & Portfolio Manager, Lilli Hakanpää.

”Reilu kauppa ry on tehnyt Suomessa hienoa työtä Reilun kaupan tunnettuuden eteen, ja siksi myös kuluttajat tietävät sen luotettavaksi toimijaksi.”

Miten vastuullisuus näkyy laajemmin Pauligin toiminnassa?

”Kahvin kohdalla vastuullisuuden perusta on alkuperän syvällinen tunteminen ja koko arvoketjussa pitkäjänteisesti tehtävät toimenpiteet. Paulig on perustettu vuonna 1876, ja meillä on tosi pitkät suhteet kahvin alkuperämaihin. Paulig on myös yksi ensimmäisistä (suomalaisista) paahtimoista, jossa kaikki kahvi on ostettu kolmannen osapuolen vastuullisiksi varmentamista lähteistä, kuten esimerkiksi Reilun kaupan tiloilta, – jo vuodesta 2019 lähtien.

Vastuullisuus ei ole vain yksittäisiä toimia, vaan se on läsnä kaikissa meidän prosesseissa ja toiminnoissa. Viime vuosina on laitettu paljon voimavaroja ilmastotoimiin. Meillä on tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet, ja Paulig on asettanut tavoitteeksi, että vuoteen 2030 mennessä vähennämme omien toimintojemme kasvihuonepäästöjä 80 prosenttia ja arvoketjumme päästöjä 50 prosenttia vuoden 2018 tasosta. Kahvikumppaneidemme kanssa olemme aloittaneet päästöjä vähentäviä hankkeita esimerkiksi Brasiliassa, Kolumbiassa ja Nicaraguassa.”

Mundo-kahvisarja on Pauligilla vastuullisuuden kärkituote: mitä tämä tarkoittaa?

”Mundo-kahveissa käytetään Reilun kaupan tiloilta tulevaa kahvia, joissa noudatetaan Reilun kaupan kriteereitä. Kahvilla on myös luomusertifiointi. Lisäksi vuodesta 2022 lähtien Mundo-sarja on ollut hiilineutraali. Olemme vähentäneet päästöjä omassa toiminnassamme, ja esimerkiksi Vuosaaren tehtaamme on hiilineutraaliksi sertifioitu, mutta suurin osa kahvintuotannon päästöistä tapahtuu alkuperämaissa. Mundon kohdalla siis kompensoimme ne päästöt, joita emme ole vielä onnistuneet vähentämään – ja liikumme koko ajan kohti isoa päästötavoitettamme myös arvoketjussamme.”

Millaisia Pauligin Reilut Mundo-luomukahvit ovat?

”Mundo-kahveilla on vankka fanikunta, ja vastuullisuus ja Reilun kaupan sertifiointi ovat tärkeitä tekijöitä suosiossa. Kahvissa maku on kuitenkin aina tärkein, sen on oltava herkullinen. Mundo-kahveissa on haettu makumaailmaa, joka sopii moneen suuhun: ne ovat harmonisia ja helppoja.    

Tänä vuonna sarjaan on tullut kaksi uutuutta: Mundo Mexico sekä Mundo Rwanda ja Nicaragua vanhojen Originalin ja Colombia & Hondurasin rinnalle. Olemme halunneet nostaa entistä enemmän alkuperämaat ja niille tyypilliset maut esiin. Kahvithan ovat kuin viinejä, eli kasvuolosuhteet vaikuttavat makuun tosi paljon. Esimerkiksi Ruandasta tulee marjaisen mehukkaista makuja, Nicaraguasta maitosuklaan vivahteita ja meksikolaisessa kahvissa korostuvat karamelliset ja kypsän hedelmäiset maut.”

Kuvassa Pauligin Mundo-tuoteperhe, joka sisältää neljä makuprofiililtaan erilaista Reilun kaupan luomukahvia, joissa korostuvat eri alkuperämaille tyypilliset makuvivahteet.
Pauligin Mundo-tuoteperhe sisältää neljä makuprofiililtaan erilaista Reilun kaupan luomukahvia, joissa korostuvat eri alkuperämaille tyypilliset makuvivahteet. Kuva: Paulig

Miten huomioitte kuluttajien odotukset vastuullisuudesta?

”Meillä on kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteet ja haluamme olla elintarvikealan vastuullisuuden edelläkävijä. Työskentelemme tavoitteiden eteen päivittäin eri tiimeissä ja eri kumppaniemme kanssa. Omassa työssäni vastuullisuus näkyy muun muassa siinä, että teemme paljon kuluttajatutkimuksia, ja on tärkeää olla hereillä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja seurata keskusteluja siellä – ja tietysti myös uutisointia maailmalla. Vastuullisuustyössä ei riitä, että saavutetaan tietty taso ja sitten tyydytään siihen, vaan koko ajan pitää tehdä paremmin ja ottaa uusia haasteita, kuten vaikkapa metsäkato, huomioon.

Kahvin osalta suomalaiset jo pitkälti odottavat, että tietty perustaso vastuullisuudessa on kunnossa, kuten juuri alkuperän tunteminen, – ja esimerkiksi Reilun kaupan sertifiointi kertoo, että näin on. Paulig on lisäksi ollut jo viidettä kertaa peräkkäin Suomen vastuullisin juomabrändi Sustainable Brand Indexissä, jossa tutkitaan kuluttajien mielikuvaa brändien vastuullisuudesta. Näyttää siltä, että myös kuluttajien mielestä teemme hyviä asioita ja suuntamme on oikea.”

Lue lisää

Teksti: Sanna Jäppinen
Artikkelin pääkuva: Paulig