Reilun kaupan viikot 2025

Reilun kaupan viikot on valtakunnallinen kampanja, jota vietetään vuosittain syys-lokakuun vaihteessa. Tänä vuonna kampanjoimme lasten oikeuksien puolesta erityisesti kaakaontuotannossa. Tervetuloa mukaan!

Katso Reilun kaupan viikkojen materiaalit

Reilun kaupan viikot 29.9. – 12.10.2025

Me haluamme, että lapset saavat olla lapsia, eivät työntekijöitä. Lasten tulisi päästä kouluun, eikä pitkien, raskaiden tai vaarallisten työpäivien tulisi kuulua heidän elämäänsä. Todellisuudessa lapsityöntekijöitä on maailmassa 138 miljoonaa, joista suurin osa maataloudessa. Lapsityöllä tarkoitetaan työtä, joka on vahingollista lapsen hyvinvoinnille, terveydelle, kehitykselle tai koulunkäynnille.

Reilun kaupan tuotteiden tuotannossa lapsityövoiman käyttö on kiellettyä, ja pyrimme monin eri tavoin tukemaan lasten oikeuksien toteutumista tuotantoketjuissa. Erityisen suuri riski lapsityövoima on kaakaontuotannossa, ja siksi keskitymme tämän vuoden Reilun kaupan viikoilla kaakaoon ja suklaaseen. Haluamme muistuttaa, että kaakao- ja suklaatuotteen valinta on se hetki, jolla jokainen meistä pystyy vaikuttamaan lasten elämään – on sitten kyse yksittäisestä kuluttajasta, yrityksestä, julkisesta hankkijasta tai muusta organisaatiosta. 

Lue lisää Reilun kaupan kaakaosta ja työstä lapsityövoiman kitkemiseksi.

Kampanjaviikkojen aikana Reilun kaupan tuotteet ovat tavallista paremmin esillä monissa kaupoissa. Kampanjan yhteistyökumppaneita ovat Reilu kauppa ry:n jäsenjärjestöt sekä Reilun kaupan kaupungit, kunnat, seurakunnat, koulut,  korkeakoulut ja kumppaniyritykset. Tarvitsemme kaikkia kumppaneitamme mukaan viestimään oikeudenmukaisemman tulevaisuuden puolesta. Yhdessä voimme tehdä vaikuttavia tekoja!

Tapoja osallistua on yhtä monenlaisia kuin suklaansyöjiä

Järjestäkää Reilun kaupan viikkoihin sopiva tapahtuma tai vaikkapa kahvihetki työpaikalla, oppilaitoksessa, seurakunnassa tai missä ikinä haluattekin. Jos kahvilassanne, ravintolassanne tai myymälässänne on tarjolla sertifioituja tuotteita, kertokaa siitä! Voitte esimerkiksi nostaa Reilun kaupan tuotteita tarjoukseen tai tavallista paremmin esille tai vaikkapa järjestää tapahtuman, kilpailun tai tempauksen asiakkaillenne. Tämä on myös hyvä hetki miettiä, minkälaisia ostoksia ja hankintoja teillä tehdään ja miten niitä voisi muuttaa vastuullisemmiksi. Reilun kaupan tuottajat saavat usein vain rajallisen osan tuotannostaan myytyä Reilun kaupan tuotteina ja Reilun kaupan hinnoilla, joten kaikki tavat edistää tuotteiden myyntiä ja näkyvyyttä ovat merkityksellisiä. Kertokaa valinnoistanne ja syistä niiden takana omissa kanavissanne ja muillekin vinkatkaa lempituotteistanne.

Voit osallistua Reilun kaupan viikkoihin ihan vain yksityishenkilönäkin! Mitäpä jos tänä vuonna esimerkiksi
– leipoisit leivonnaisia, joissa käytetään Reilun kaupan kaakaota tai suklaata ja laittaisit parhaat reseptisi jakoon
– kertoisit sosiaalisessa mediassa lempituotteistasi ja arvovalinnoista niiden takana
– järjestäisit arvonnan, kilpailun tai jonkin muun tempauksen
– miettisit, minkälaisia ostoksia ja hankintoja tehdään eri yhteisöissä, joihin sinäkin kuulut, ja pyrkisit vaikuttamaan valintoihin
– antaisit palautetta kahviloihin, ravintoloihin, myymälöihin ja hotelleihin
– kysyisit, kyseenalaistaisit ja ehdottaisit – moni asia odottaa vain sitä, että joku ehdottaa uutta tapaa vanhan ja totutun sijalle
– jakaisit tietoa itsellesi sopivissa kanavissa ja verkostoissa.

Tärkeintä on, että osallistut! Sydämellinen kiitos siitä! 💚💙

Kerro osallistumisesta muillekin!

Voit vapaasti viestiä osallistumisesta kampanjamateriaaleillamme ja muokata tekstejä omiin kanaviisi ja viesteihisi sopiviksi. Muistathan merkitä meidät julkaisuihin (@reilukauppa/Fairtrade-Finland). Somefeediin sopiva koko on 1080×1350 ja tarinoihin 1080×1920 (korkeampi). Lisätietoja voi myös kysyä osoitteesta viestinta@fairtrade.fi. Pidätämme oikeuden kampanjasivun päivittämiseen. Isommista muutoksista viestimme aina suoraan kumppaneillemme. Kampanjasivun suora osoite on www.reilunkaupanviikot.f  Lämmin kiitos, että olet mukana!

Somemateriaalit: Olemme mukana Reilun kaupan viikoilla!

Reilun kaupan viikko: Julisteet ja muut printtimateriaalit

Julisteita voi joko tulostaa tai painattaa tarpeiden mukaan. Yleisesitettä voi painattaa itse tai tilata yleisestä materiaalipankistamme.

Kannustamme käyttämään printtimateriaaleja aina harkiten ja valitsemaan mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavia paperimateriaaleja. Suosimme itse FSC-sertifioituja painomateriaaleja.

Tutustu aikaisempien vuosien kampanjoihin

Reilun kaupan viikko 2024: Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan

Vuonna 2024 Reilun kaupan viikkoa vietettiin kahden viikon ajan. Kampanjamme Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan pureutui ajankohtaiseen teemaan: toimitusketjujen ihmisoikeusvastuuseen. Puhutteleva kampanja tuotiin lähelle kuluttajia kauppakeskusten digipinnoilla ja sosiaalisessa mediassa. Reilun kaupan tuotteista banaaneihin, kahviin, kaakaoon ja viiniin keskittynyt digitaalinen kampanja tavoitti lähes miljoona kohderyhmän edustajaa Reilun kaupan sosiaalisen median kanavissa sekä 6,3 miljoonaa silmäparia kauppakeskuksien digipinnoilla.

Julkaisimme Reilun kaupan viikon alla katsauksen suomalaisten kahvinkulutuksen vaikutuksista sekä keinoista, joilla kahvijalanjälkeämme voidaan muuttaa kestävämmäksi. Katsaus pureutuu esimerkiksi uusien yritysvastuulakien vaikutuksiin ja opastaa kahvinostajia kestävämpiin valintoihin.

Reilun kaupan viikko 2023: Yksi merkki riittää

Vuonna 2023 Reilun kaupan viikko järjestettiin viikolla 41: 9.–15.10.2023. Jatkoimme aiempina vuosina näkyvyyttä saanutta Yksi merkki riittää -kampanjaa, jolla muistutimme kuluttajia siitä, että vastuullisempien valintojen ei tarvitse olla vaikeita. Herkullisen väriset ulkomainoskampanjan digipinnat näkyivät Helsingin paraatipaikoilla sekä suurimmissa korkeakoulukaupungeissa ympäri Suomen. Reilun kaupan tuotteista kahviin, kaakaoon, kukkiin ja banaaneihin keskittynyt digitaalinen kampanja tavoitti 2,96 miljoonaa kohderyhmän edustajaa Reilun kaupan sosiaalisen median kanavissa.

Reilun kaupan viikko 2022: Yksi merkki riittää

Vuonna 2022 Reilun kaupan viikko järjestettiin viikolla 41: 10.–16.10.2022. Tällöin alkoi Yksi merkki riittää -kampanja, jolla haluttiin muistuttaa, että vastuullisempien valintojen ei tarvitse olla vaikeita. Reilun kaupan merkki tuotteessa kertoo, että tuotteen valmistuksessa on kunnioitettu niin alkupään tuottajaa kuin ympäristöäkin. Reilun kaupan tarjoama tuki tuo maailman viljelijöille turvaa myös turbulenteissa tilanteissa.

Reilun kaupan viikko 2021: Pienillä teoilla on Reilu vaikutus

Vuonna 2021 Reilun kaupan viikko järjestettiin 25.-31.10. ja sen teemana oli ilmastonmuutos. Pienillä teoilla on reilu vaikutus -kampanja näytti havahduttavia faktoja ilmastonmuutoksen vaikutuksista kahvin, kaakaon, banaanin, puuvillan ja ruusun viljelyyn. Ilmastonmuutos kurittaa erityisesti pienviljelijöitä, joille yhdenkin sadon epäonnistuminen voi uhata toimeentuloa.

Reilun kaupan viikko 2020: Reset the Biz

Vuonna 2020 teemana oli kestävä talous, jonka ympärille olimme luoneet alku- ja loppupään tuottajan yhdistävän Reset the Biz -konseptin.

Reilun kaupan viikko 2019: Pelasta suklaa

Reilun kaupan 20.juhlavuotena vuonna kampanja keskittyi ilmastonmuutoksen uhkaamaan kaakaontuotantoon teemalla ”Pelasta suklaa”. Kampanja muistutti suklaan loppuvan maailmasta vuoteen 2050 mennessä, jos ilmastotalkoisiin ei ryhdytä tosissaan.