Palvelut yrityksille

Myymällä tai valmistamalla Reilun kaupan tuotteita yrityksesi osoittaa, että vastuullisuus on teille aidosti tärkeää. Reilu kauppa on kunnianhimoisin ja tunnetuin vastuullisuussertifiointi eri elintarvikkeissa sekä puuvillassa.

Katso, miten saat Reilun kaupan merkin tuotteeseesi

Reilu kauppa yritysvastuun kumppanina

Tiukentuva lainsäädäntö asettaa lisää vaatimuksia yritysvastuuseen: ihmisoikeuksien kunnioittamiselle ja luonnon säilyttämiselle monimuotoisena. Yritysvastuudirektiiviin tavoitteena on ehkäistä yritystoiminnasta aiheutuvia haitallisia vaikutuksia ihmisille ja ympäristölle. Reilu kauppa ja Reilun kaupan sertifiointi tarjoavat osaltaan vastauksia näihin yritysvastuun vaatimuksiin, joita myös kuluttajat yhä aktiivisemmin vaativat.

Reilu kauppa on nykyään myös paljon enemmän kuin sertifiointi. Reilun kaupan yritysvastuupalvelut ihmisoikeuksiin ja ympäristövastuuseen liittyen sekä laaja valikoima hankekumppanuuden mahdollisuuksia tukevat Reilun kaupan yrityskumppaneita niiden vastuullisuustyössä ja yritysten huolellisuusvelvoiteprosessin (HREDD) toteuttamisessa. Muun muassa elämiseen riittävät ansiot, metsäkadon ehkäisy, haitallisen lapsityön ehkäisy, naisten aseman parantaminen, ja ilmastotyö ovat tärkeimpiä teemojamme, joissa voimme tehdä yhteistyötä. Tuemme lisenssinhaltijoitamme ja kumppaneitamme huolellisuusvelvoiteprosessin kaikissa vaiheissa.

Kartoitetaan yhdessä teidän yrityksellenne sopiva Reilun kaupan palvelu.

Ota meihin yhteyttä

Miksi lähteä mukaan Reiluun kauppaan?

Miksi lähteä mukaan Reiluun kauppaan?

1

Luotetuin ja tunnetuin sertifiointi

Reilun kaupan merkki viestii vastuullisemmasta vaihtoehdosta. Kuluttajatutkimuksen (Kantar Public 2023) mukaan jo 91 prosenttia suomalaisista tuntee Reilun kaupan merkin, ja yli 70 prosenttia luottaa järjestelmän toimivuuteen. Myös maailmanlaajuisesti Reilun kaupan merkki on tunnetuin ja luotetuin (GlobeScan 2023).

Reilun kaupan merkit

2

Vastuullisemmat tuotteet ja toimitusketjut

Reilun kaupan sertifiointi koostuu taloudellisista, sosiaalisista ja ympäristövastuun kriteereistä. Se tarjoaa ratkaisuja vastuullisempaan valikoimaan yksittäisistä raaka-aineista täysin valmiisiin tuotteisiin. Oman merkin tuotteet tai yrityksen brändituotteet voi myös teettää sertifioituna.

Reilun kaupan kriteerit

3

Vastuullisuustyön kumppani

Lainsäädäntö tiukkenee ja sertifioinnin lisäksi tarvitaan laajempaa yritysvastuutyötä. Reilun kaupan ihmisoikeus- ja ympäristövastuupalvelut sekä hankekumppanuuksien valikoima tukevat yrityksiä niiden vastuullisuustyössä ja yritysten huolellisuusvelvoiteprosessin toteuttamisessa.

Keskustellaan lisää

4

Kansainväliset verkostot

Teemme tiivistä yhteistyötä Latinalaisen Amerikan ja Karibian, Afrikan sekä Aasian viljelijöiden ja työntekijöiden kanssa. Koko maailmanlaajuinen Reilun kaupan verkosto sisältää useita kansallisia Reilun kaupan järjestöjä, joiden kautta on pääsy myös kansainvälisille markkinoille.

Reilun kaupan järjestelmä

5

Markkinoinnin ja viestinnän tuki

Meiltä saat paikallista osaamista ja tukea. Reilu kauppa ry:n tiimit ovat tukenasi eri tilanteissa aina riskiarvioinneista viestintään ja markkinointiin. Nostamme tuotteita näkyviin Suomessa ja kampanjoimme useista vastuullisuusteemoista yhteistyössä paikallisten kumppaniemme kanssa.

Kampanjat

6

Tutkitusti vaikuttava

Vaikuttavuus on todennettu lukuisilla tutkimuksilla. Sen ytimessä on viljelijöiden parantunut toimeentulo. Muita vaikutuksia ovat kohentuneet työolot ja -oikeudet sekä ympäristötoimien vahvistaminen, kuten kemikaalien käytön vähentäminen. Riippumaton valvontajärjestelmä lisää sertifioinnin luotettavuutta sekä laatua.

Vaikuttavuus
Asiakastarinoita

Anora: Vastuullisempaa Reilua viiniä voi nauttia hyvällä mielellä

Työolot eivät ole viiniteollisuudessa helpot. Reilu kauppa tarjoaa mahdollisuuden muutokseen – aiemmin ajattelin, että yksin en siihen pysty, vaikka halusin. Lähdin Montlaizissa heti mukaan Reilun kaupan lisän käytöstä päättävään komiteaan. Reilussa kaupassa olemme osa hyvää tekemisen ketjua ja tiedämme, että emme ole yksin. Parannamme työntekijöiden, perheidemme ja koko yhteisön oloja yhdessä tilan johdon kanssa.

Bruno Costa

Viinitilan työntekijä, Montlaiz

Katso asiakastarina

Paahtimo Papu: sertifioitu kahvi on pienpaahtimoiden arkipäivää – Reilu kauppa lisää läpinäkyvyyttä

Läpinäkyvyys on pienpaahtimoille kunnia-asia. Eli tiedämme tarkkaan, mistä kahvimme tulee, ja viljelijä saa ansaitsemansa huomion. Reilun kaupan järjestelmä vahvistaa entisestään läpinäkyvyyttä ja jäljitettävyyttä kuluttajille. Reilussa kaupassa on tietysti tärkeää sen työvoimapoliittinen merkitys tiloilla ja työ, jota tehdään alueiden ihmisten asuin- ja elinolojen parantamiseksi.

Virpi Hyvärinen

Perustaja, Paahtimo Papu

Katso asiakastarina

Lidl Suomi: Lidl yhdistää vastuullisuuden ja edulliset hinnat – Way to go on ”superreilu”

Tietysti tärkeää on se, että Reilun kaupan tuotteet on tuotettu ihmisiä ja ympäristöä kunnioittaen. Lisäksi tärkeää on se, että meillä ei ole omaa sertifiointia, vaan kolmas, riippumaton osapuoli tekee auditointeja – eli emme valvo itse itseämme. Riippumaton valvonta selvittää, että siinä, mitä sertifiointi lupaa, myös pysytään.

Thomas Heinrichs

Osto-osaston johtaja, Lidl Suomi

Katso asiakastarina

Kespro: Kespro reiluttaa foodservice-alaa

Voimme vaikuttaa suosimalla sertifioituja tuotteita ja edistämällä niiden valintaa asiakkaidemme parissa – eli yhdessä saavutetaan enemmän. Reilu kauppa on myös luotettava kumppani, ja siinä on kolmannen osapuolen varmistus. Myös Kespro auditoidaan säännöllisesti.

Valtter Vuori

Vastuullisuusasiantuntija, Kespro

Katso asiakastarina

Kahvipaahtimo ROST & Co.: Reilu kauppa – luotettava sertifiointi ja valvottua vastuullisuutta

Aiemmin laatukahvit ja vastuullisuussertifioinnit eivät välttämättä kohdanneet. Nykyään on toisin: kuluttajan ei tarvitse valita maun ja vastuullisemman valinnan välillä, vaan hän voi saada molemmat.

Sekä Reilu kauppa että luomu ovat kolmannen osapuolen valvomia sertifiointeja – eli ne ovat luotettavia niin kuluttajan kuin paahtajan näkökulmasta.

Antti Kivelä

Paahtimomestari, ROST & Co.

Katso asiakastarina

Aduki: Edelläkävijä aloitti Reilun kaupan kahvin maahantuonnin jo 1980-luvulla

Haluamme olla vastuullisia maailmalle, maalle, ihmisille – ja tuottajille. Adukin tarina osoittaa, että vastuullisella liiketoiminnalla voi pärjätä. Vaikka tapamme valita tuotevalikoimaa ei välttämättä ole ollut helpoin ja suosituin, tässä me edelleen olemme, yli 40 vuoden jälkeen.

Olli Helander

Toimitusjohtaja, Aduki Oy

Katso asiakastarina

Kätkökoru: Reilu kaupan kulta varmistaa kohtuullisen toimentulon myös kaivosten työntekijöille

Kultabisneksessä eivät yleensä hyödy ne ihmiset, jotka ovat heikommassa asemassa. Reilun kaupan järjestelmä on tällä hetkellä paras väline siihen, että myös kullankaivaja saisi kohtuullisen toimeentulon. Luotan Reiluun kauppaan, koska siinä on kolmannen osapuolen valvonta.

Hanna Rainio

Perustaja, Kätkökoru

Katso asiakastarina

Dammenberg: Reilun kaupan avulla varmistetaan, että kaakaota viljellään tulevaisuudessakin

Sillä, että hankimme vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita, on meille iso merkitys. Perussa on 5 000 perheviljelijän yhteisö, joiden kaakaopapuja me käytämme. Olemme tyytyväisiä siitä, että olemme löytäneet tällaisia kumppaneita: ilman heitä meillä ei olisi näin upeita raaka-aineita!

Marko Iso-Kungas

Suklaatehtailija, Dammenberg

Katso asiakastarina

UniCafe: Opiskelijat kirittävät kohti reilumpaa ja vastuullisempaa ravintolatoimintaa

Asiakkaamme ovat aktiivisia ja osaavat antaa palautetta, se kirittää olemaan jatkuvasti parempi. Reilun kaupan tuotteet menevät todella hyvin kaupaksi ja kaipaamme oikeastaan lisää valikoimaa, voisimme myydä enemmänkin!  

Susanne Reiju

Hankinta- ja tuotekehityspäällikkö, UniCafe

Katso asiakastarina

Transmeri: Kuluttajat tietävät, mistä Reilussa kaupassa on kyse

Reilun kaupan sertifiointi varmistaa sen, että ihmisoikeuksia kunnioitetaan, eikä käytetä orja- tai lapsityövoimaa. Meistä on myös tärkeää, että Reilu kauppa on globaali järjestelmä, eikä keskity vain Suomeen.

Johanna Järvinen

Tuoteryhmäpäällikkö, Tony’s Chocolonely, Oy Transmeri Ab

Katso asiakastarina

Miten mukaan Reiluun kauppaan?

Valmiiden Reilun kaupan tuotteiden ottaminen myyntivalikoimiin ei vaadi rekisteröitymistä tai muitakaan toimia Reilu kauppa ry:n kanssa. Reilun kaupan merkin käyttö markkinoinnissa edellyttää kuitenkin asiasta sopimista meidän kanssamme. Kun yritys haluaa valmistaa Reilun kaupan tuotteen joko omalle brändilleen tai kumppanilleen, autamme selvittämään tuotteessa tarvittavien Reilun kaupan raaka-aineiden saatavuuden sekä solmimaan tarvittavat sopimukset.

Mikäli yrityksenne kaipaa tukea yritysvastuutyöhön ja yritysten huolellisuusvelvoitteen eri vaiheisiin, yritysvastuupalvelumme ovat apunanne. Ota meihin yhteyttä, niin kartoitamme tilanteenne!

Massabalanssi Reilumman valikoiman mahdollistajana

Reilun kaupan kaakaon, teen, sokerin, hedelmämehujen ja puuvillan (puuvilla vain valkoisella merkillä) kohdalla voidaan käyttää massabalanssia. Massabalanssissa Reilu kauppa -sertifioidut ja ei-sertifioidut ainesosat sekoittuvat valmistusprosessissa keskenään. Lopputuotetta, joka voi kantaa Reilun kaupan merkkiä, valmistetaan vain niin paljon, kuin alkuperäistä Reilun kaupan ainesosaa kokonaan käyttäen olisi mahdollista.

Tuotteiden pitäminen täysin erillään tulisi monelle viljelijälle liian kalliiksi ja kaupat jäisivät tekemättä. Massabalanssissa viljelijät saavat parhaimmat mahdollisuudet myydä tuotantonsa eteenpäin Reilun kaupan säännöin.

Reilun kaupan teksti pakkauksessa kertoo, jos kyseisen raaka-aineen hankinta on tehty massabalanssin säännöin.

Reilun kaupan riskikartta

Reilun kaupan riskikartta on yhdessä viljelijöiden kanssa kehitetty monipuolinen karttatyökalu, joka auttaa eri tuotteiden ja maiden ihmisoikeus- ja ympäristöriskien tunnistamisessa ja hallinnassa.

Riskikartta on suunnattu erityisesti yrityksille, jotka voivat työkalun avulla arvioida globaaleihin tuotantoketjuihin sisältyviä riskejä. Kartta on hyvä vastuullisuustyökalu myös kaupungeille ja muille hankintoja tekeville organisaatioille. Tiedot ovat avoimesti saatavilla myös tavallisille kahvinjuojille ja suklaanostajille.

Tällä hetkellä riskikartan tuoteryhmistä voi löytää banaanin, kaakaon, kahvin, hunajan ja viinin. Lisää Reilulle kaupalle tuttuja tuoteryhmiä, kuten kukat, on tulossa.

Jäikö kysyttävää? Ota meihin yhteyttä!

Heli Le

Asiakkuusjohtaja

Kaupallisten asiakassuhteiden kokonaisvastuu ja kehitystyö. Tuoteryhmävastuina kaakao ja kosmetiikka

+358 40 546 4883
Tuija Kopra

Asiakkuustyön päällikkö

aupalliset suhteet; vähittäiskauppa sekä Baltia. Tuoteryhmävastuina hedelmät ja vihannekset, kukat, mehut ja muut juomat, sokeri ja yhdistelmätuotteet

+358 50 559 5640
Juha Tanskanen

Avainasiakaspäällikkö

Kaupalliset suhteet; foodservice-asiakkaat. Tuoteryhmävastuina kahvi, viini ja muu alkoholi, puuvilla, tee, hunaja, mausteet ja pähkinät sekä kulta

+358 41 317 8887

Pysy ajan tasalla ja tilaa Reilun kaupan uutiskirje

Uutiskirje sisältää ajankohtaisia nostoja ihmisoikeus- ja ympäristövastuun teemoista, yritysvastuusta sekä Reilun kaupan ratkaisuista. Lisäksi vinkkaamme Reiluista tuoteuutuuksista, tulevista tapahtumista ja kampanjoista. Julkaisemme uutiskirjeen noin neljä kertaa vuodessa.

"*" näyttää pakolliset kentät

*Tämä tieto on pakollinen.

Vietä Reiluja kahvitaukoja työpaikallasi!

Nautitko työpäiväsi kahvitauon reilusti? Reilun kaupan kahvin ja teen juominen on työyhteisöltä pieni teko, mutta suuri asia viljelijöille ja ilmastolle.

Työyhteisön arvot tulevat esiin jo pienimissäkin valinnoissa, kuten kahvinjuonnissa. Vastuulliset hankinnat viestivät, että organisaationne haluaa toimia ilmaston ja ihmisten kannalta reilusti.

Mukaan voi tulla mikä tahansa yritys, jossa nautitaan kahvitauolla Reilun kaupan kahvia, teetä tai muita Reilun kaupan tuotteita.

#reilukahvitauko