Etusivu Yrityksille Maahantuojat, tukut ja vähittäiskaupat Maahantuojat, tukut ja vähittäiskaupat Kun yrityksesi myy valmiita Reilun kaupan tuotteita, sinun ei tarvitse kuin hankkia niitä tarjolle. Autamme löytämään sopivat tuotteet ja kertomaan vastuullisista valinnoista. Miten valitset tietyn maahantuojan, tukun tai vähittäiskaupan? Valintaperusteita on varmasti monia, kuten hinta, toimitusehdot ja valikoiman kattavuus. Monille on myös tärkeää se, että yritys toimii tavalla, joka sopii omiin tai oman yrityksen arvoihin. Tällä hetkellä yhä tärkeämmäksi valintakriteeriksi nousee vastuullisuus, niin yrityksen kuin sen kauppaamien tuotteiden osalta. Reilu kauppa -sertifioidut tuotteet ovat helppo ja kuluttajien tuntema ratkaisu kertoa vastuullisuudesta. Reilu kauppa on tunnetuin vastuullisuussertifiointi elintarvikkeissa, ja Reilun kaupan merkin tunnistaa 86 prosenttia suomalaisista. Selvä enemmistö suomalaisista on myös valmis maksamaan enemmän tuotteesta, jonka tuotannossa maksetaan elämiseen riittävää palkkaa. Reilun kaupan tuotteita tarjoava tukkuri tai vähittäiskauppa osoittaa olevansa ajan hermolla ja tarjoavansa vastuullista valikoimaa asiakkailleen. Myyjä hyötyy myös Reilu kauppa ry:n toiminnasta Suomessa: palvelemme viestinnän, markkinoinnin ja neuvonnan avulla. Mukaantulo on helppoa – yrityksesi ei tarvitse tehdä muuta kuin hankkia tarjolle Reilun kaupan tuotteita! Toki voit tehdä myös enemmän kanssamme ja tuellamme: Valitse valikoimaasi Reilu kauppa -sertifioituja tuotteita. Jos et tiedä, mitä ja mistä, ehdotamme mielellämme. Ole yhteydessä. Viesti asiakaskunnallesi. Jos haluat käyttää markkinoinnissasi ja viestinnässäsi Reilun kaupan merkkiä, käänny puoleemme ja hoidamme asian kuntoon. Reilun kaupan merkki on omaisuuttamme, mutta jaamme sitä ilomielin sopivaan käyttöön oikeassa muodossa, ilman kuluja. Tutustu merkinkäyttösopimukseen. Osallistu kampanjointiimme ja hyödynnä materiaalejamme. Jos haluat oman merkin tuotteen tai vaikkapa kampanjamainostuotteen, joka on Reilu kauppa -sertifioitu – kerro meille, ja me kerromme, miten tämä onnistuu. Mitä muuta voisimme tehdä yhdessä? Nostaa yrityksesi profiilia viestinnällä? Toteuttaa tempauksen paikan päällä tai sosiaalisessa mediassa? Otamme aina mielellämme vastaan ideoita. Miksi lähteä mukaan Reiluun kauppaan? Miksi lähteä mukaan Reiluun kauppaan? 1 Maailmanlaajuinen verkosto Maailmanlaajuista Reilua kauppaa, Fairtrade International, edustaa Suomessa Reilu kauppa ry. Vaikuttamistyötä ja viestintää tehdään sekä kansainvälisesti että paikallisesti. 2 Viestit kuluttajille vastuullisuudesta Viestit Reilun kaupan merkin kautta kuluttajille tehokkaasti vastuullisuudestasi – et vain Suomessa, vaan maailmanlaajuisesti. 3 Saat meistä paikallisen kumppanin Reilu kauppa ry nostaa tuotteita näkyviin Suomessa ja kampanjoi yhteistyössä paikallisten kumppaniensa kanssa. 4 Tunnettu ja luotettava sertifiointi Kuluttajatutkimuksen (Kantar TNS 2020) mukaan jo 86 prosenttia suomalaisista tuntee Reilun kaupan merkin, ja 76 prosenttia luottaa järjestelmän toimivuuteen. 5 Monenlaisia ratkaisuja vastuulliseen valikoimaan Reilun kaupan sertifiointi tarjoaa ratkaisuja vastuulliseen valikoimaan yksittäisistä raaka-aineista täysin valmiisiin tuotteisiin. Oman merkin tuotteet tai yrityksen brändituotteet voi myös teettää sertifioituna. Asiakastarinoita Kespro reiluttaa foodservice-alaa Voimme vaikuttaa suosimalla sertifioituja tuotteita ja edistämällä niiden valintaa asiakkaidemme parissa – eli yhdessä saavutetaan enemmän. Reilu kauppa on myös luotettava kumppani, ja siinä on kolmannen osapuolen varmistus. Myös Kespro auditoidaan säännöllisesti. Valtter Vuori Vastuullisuusasiantuntija, Kespro Katso asiakastarina Aduki: Edelläkävijä aloitti Reilun kaupan kahvin maahantuonnin jo 1980-luvulla Haluamme olla vastuullisia maailmalle, maalle, ihmisille – ja tuottajille. Adukin tarina osoittaa, että vastuullisella liiketoiminnalla voi pärjätä. Vaikka tapamme valita tuotevalikoimaa ei välttämättä ole ollut helpoin ja suosituin, tässä me edelleen olemme, yli 40 vuoden jälkeen. Olli Helander Toimitusjohtaja, Aduki Oy Katso asiakastarina Kätkökoru: Reilu kaupan kulta varmistaa kohtuullisen toimentulon myös kaivosten työntekijöille Kultabisneksessä eivät yleensä hyödy ne ihmiset, jotka ovat heikommassa asemassa. Reilun kaupan järjestelmä on tällä hetkellä paras väline siihen, että myös kullankaivaja saisi kohtuullisen toimeentulon. Luotan Reiluun kauppaan, koska siinä on kolmannen osapuolen valvonta. Hanna Rainio Kätkökoru, perustaja Katso asiakastarina Dammenberg: Reilun kaupan avulla varmistetaan, että kaakaota viljellään tulevaisuudessakin Sillä, että hankimme vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita, on meille iso merkitys. Perussa on 5 000 perheviljelijän yhteisö, joiden kaakaopapuja me käytämme. Olemme tyytyväisiä siitä, että olemme löytäneet tällaisia kumppaneita: ilman heitä meillä ei olisi näin upeita raaka-aineita! Marko Iso-Kungas Dammenberg, suklaatehtailija Katso asiakastarina UniCafe: Opiskelijat kirittävät kohti reilumpaa ja vastuullisempaa ravintolatoimintaa Asiakkaamme ovat aktiivisia ja osaavat antaa palautetta, se kirittää olemaan jatkuvasti parempi. Reilun kaupan tuotteet menevät todella hyvin kaupaksi ja kaipaamme oikeastaan lisää valikoimaa, voisimme myydä enemmänkin! Susanne Reiju Hankinta- ja tuotekehityspäällikkö Katso asiakastarina Transmeri: Kuluttajat tietävät, mistä Reilussa kaupassa on kyse Reilun kaupan sertifiointi varmistaa sen, että ihmisoikeuksia kunnioitetaan, eikä käytetä orja- tai lapsityövoimaa. Meistä on myös tärkeää, että Reilu kauppa on globaali järjestelmä, eikä keskity vain Suomeen. Johanna Järvinen Tuoteryhmäpäällikkö, Tony’s Chocolonely, Oy Transmeri Ab Katso asiakastarina Katso lisätietoa Reilun kaupan tuotteista ja raaka-aineista Puuvilla Kahvi Kaakao Banaani Katso kaikki tuotteet Jäikö kysyttävää? Ota yhteyttä asiantuntijaamme! Tuija Kopra Asiakkuustyön päällikkö Kaupalliset suhteet; vähittäiskauppa sekä Baltia. Tuoteryhmävastuina hedelmät ja vihannekset, kukat, mehut ja muut juomat, sokeri ja yhdistelmätuotteet +358 50 559 5640 tuija.kopra@fairtrade.fi Menu Ota yhteyttä Tuija Kopra Asiakkuustyön päällikkö +358 50 559 5640 tuija.kopra@fairtrade.fi