Lidl yhdistää vastuullisuuden ja edulliset hinnat – Way to go on ”superreilu”

Lidlin Way to go -sarjaan kuuluu Reilun kaupan suklaita ja cashewpähkinöitä. Tuottajat saavat Reilun kaupan lisän päälle Lidl-lisän ja mahdollisuuden kehittää työtään ja elinolojaan. 

Lidl Suomen osto-osaston johtajan Thomas Heinrichsin mielestä vastuullisemmassa liiketoiminnassa avainsana on pitkäjänteisyys. Sitä tarvitaan tietoisuuden lisäämisessä ja kulutustottumusten muutoksessa samoin kuin yhteistyössä Reilun kaupan tuottajien kanssa. Tällöin voidaan parantaa viljelijöiden oloja, varmistaa raaka-aineiden saatavuus ja tarjota kuluttajille vastuullisempia tuotteita edulliseen hintaan.

Miten Reilu kauppa näkyy Lidlin valikoimassa?

”Lidlin ja Reilun kaupan yhteistyö on jatkunut tiiviinä vuodesta 2007 lähtien, jolloin markkinoille tuli oman FAIRGLOBE-merkkimme mehu. Sen jälkeen yhteistyö on vuosi vuodelta kasvanut ja laajentunut eri osa-alueille. Riippuen sesongista Reilun kaupan tuotemäärä vähän vaihtelee, ja vuoden aikana erilaisia tuotteita on myynnissä lähes 400. Joulu ja pääsiäinen ovat meillä erityisen vahvoja aikoja Reilun kaupan tuotteille, koska on tarjolla suklaata. Kaikissa Lidlin Favorina-, Fin Carré- ja Way to go -suklaissa käytetään vain Reilun kaupan kaakaota”, Heinrichs kertoo.

”Varmasti osalle asiakkaistamme Reilu kauppa on jo tuttu, mutta osalle ei – tai he eivät tiedä, mitä kaikkea Reilu kauppa tarkoittaa. Yritämme osaltamme jakaa tietoa, jotta merkki ja sertifiointi tulisivat kuluttajille tutummiksi. Pakkaukset ovat yksi tapa tuoda tietoa esille. Lisäksi esimerkiksi sesonkimainonnassa kerromme, että meillä on Reilun kaupan tuotteita tarjolla.”

Miksi Reilun kaupan sertifiointi on Lidlille tärkeä?

”Tietysti tärkeää on se, että Reilun kaupan tuotteet on tuotettu ihmisiä ja ympäristöä kunnioittaen. Lisäksi tärkeää on se, että meillä ei ole omaa sertifiointia, vaan kolmas, riippumaton osapuoli tekee auditointeja – eli emme valvo itse itseämme. Riippumaton valvonta selvittää, että siinä, mitä sertifiointi lupaa, myös pysytään”, Heinrichs sanoo.

”Vastuullisuus on osa Lidlin arkipäivää: meillä on sekä eettinen että liiketoiminnallinen motivaatio toimia vastuullisesti. Olemme kauppana riippuvaisia ruoantuotannosta, ja on tärkeää, että ekosysteemit toimivat. Toisaalta ruoantuotannolla on isot globaalit vaikutukset alkutuotantoon, työntekijöiden oloihin ja ympäristöön.”

Lidlin Way to go -sarja on nimetty ”superreiluksi”, miksi?

”Tausta-ajatuksena oli se, että haluamme parantaa pienviljelijöiden työ- ja elinoloja pitkäkestoisesti – ja mennä vielä Reilun kaupan peruskriteerejä pidemmälle, olla edelläkävijöitä. Eli Way to go -sarja rakentuu Reilun kaupan sertifiointiin, mutta Reilun kaupan lisän päälle tuottajaosuuskunnalle maksetaan myydyistä tuotteista myös Lidl-lisää, jolla osuuskunta voi kehittää toimintaansa. Viljelijöille tarjotaan myös koulutusta”, Heinrichs kertoo.

”Ensimmäiset Way to go -suklaat tulivat valikoimaan vuonna 2020, ja mukana on paljon ghanalaisia kaakaonviljelijöitä ja viljelijäyhteisöjä. Uutena tuotteena sarjaan on tuotu Way to go -cashewpähkinä, jota viljellään Tansaniassa. Cashewn kohdalla on vähennetty turhia kuljetuksia ja päästöjä: toisin kuin suurinta osaa cashewpähkinöistä, Way to go -cashewta ei kuljeteta kuorittaviksi Aasiaan, vaan se tehdään paikan päällä Tansaniassa, ja sen jälkeen tuote tulee Eurooppaan. Prosessoimalla pähkinät Tansaniassa sen sijaan, että ne kuljetettaisiin Aasiaan, pienennämme kuljetusten päästöjä 57 prosenttia. ”

Lidlin Way to go -sarjan Reilun kaupan cashewpähkinöitä ja suklaalevyjä.
Lidlin Way to go -sarja sisältää Reilun kaupan cashewpähkinöitä ja Reilun kaupan suklaita. Nämä ovat superreiluja, koska Reilun kaupan lisän päälle tulee vielä Lidl-lisä.

Miten kuluttajat ovat ottaneet Way to go -sarjan vastaan?

”Way to go -tuotteet on otettu hyvin vastaan, ja se on rohkaissut meitä jatkamaan sarjan parissa. Tuotteet ovat paitsi vastuullisemmin tuotettuja, myös maukkaita ja edullisia. Uskomme, että kuluttajat tulevat löytämään tämänkaltaisia tuotteita yhä enemmän. Kulutustottumukset eivät muutu hetkessä, ja muutokselle pitää antaa aikaa. Viime vuodet eivät ole olleet helpointa aikaa tuoda tuotteita markkinoille, ja siksi uskomme ja toivomme, että tulevaisuus on Way to go -tuotteille vieläkin valoisampi. Ja se tarkoittaa sitä, että pystymme kasvattamaan määriä, laajentamaan sarjaa ja saamaan mukaan lisää pienviljelijöitä.”

Teksti: Sanna Jäppinen