Maahantuojat, tukut ja vähittäiskaupat

Kun yrityksesi myy valmiita Reilun kaupan tuotteita, sinun ei tarvitse kuin hankkia niitä tarjolle. Autamme löytämään sopivat tuotteet ja kertomaan vastuullisista valinnoista.

Miten valitset tietyn maahantuojan, tukun tai vähittäiskaupan?

Valintaperusteita on varmasti monia, kuten hinta, toimitusehdot ja valikoiman kattavuus. Monille on myös tärkeää se, että yritys toimii tavalla, joka sopii omiin tai oman yrityksen arvoihin. Tällä hetkellä yhä tärkeämmäksi valintakriteeriksi nousee vastuullisuus, niin yrityksen kuin sen kauppaamien tuotteiden osalta.

Reilu kauppa -sertifioidut tuotteet ovat helppo ja kuluttajien tuntema ratkaisu kertoa vastuullisuudesta.

Reilu kauppa on tunnetuin vastuullisuussertifiointi elintarvikkeissa, ja Reilun kaupan merkin tunnistaa 86 prosenttia suomalaisista. Selvä enemmistö suomalaisista on myös valmis maksamaan enemmän tuotteesta, jonka tuotannossa maksetaan elämiseen riittävää palkkaa.

Reilun kaupan tuotteita tarjoava tukkuri tai vähittäiskauppa osoittaa olevansa ajan hermolla ja tarjoavansa vastuullista valikoimaa asiakkailleen. Myyjä hyötyy myös Reilu kauppa ry:n toiminnasta Suomessa: palvelemme viestinnän, markkinoinnin ja neuvonnan avulla.

Mukaantulo on helppoa – yrityksesi ei tarvitse tehdä muuta kuin hankkia tarjolle Reilun kaupan tuotteita!

Toki voit tehdä myös enemmän kanssamme ja tuellamme:

  • Valitse valikoimaasi Reilu kauppa -sertifioituja tuotteita.
    Jos et tiedä, mitä ja mistä, ehdotamme mielellämme. Ole yhteydessä.
  • Viesti asiakaskunnallesi. Jos haluat käyttää markkinoinnissasi ja viestinnässäsi Reilun kaupan merkkiä, käänny puoleemme ja hoidamme asian kuntoon. Reilun kaupan merkki on omaisuuttamme, mutta jaamme sitä ilomielin sopivaan käyttöön oikeassa muodossa, ilman kuluja. Tutustu merkinkäyttösopimukseen.
  • Osallistu kampanjointiimme ja hyödynnä materiaalejamme.
  • Jos haluat oman merkin tuotteen tai vaikkapa kampanjamainostuotteen, joka on Reilu kauppa -sertifioitu – kerro meille, ja me kerromme, miten tämä onnistuu.
  • Mitä muuta voisimme tehdä yhdessä? Nostaa yrityksesi profiilia viestinnällä? Toteuttaa tempauksen paikan päällä tai sosiaalisessa mediassa? Otamme aina mielellämme vastaan ideoita.

 

Miksi lähteä mukaan Reiluun kauppaan?

Miksi lähteä mukaan Reiluun kauppaan?

1

Maailmanlaajuinen verkosto

Maailmanlaajuista Reilua kauppaa, Fairtrade International, edustaa Suomessa Reilu kauppa ry. Vaikuttamistyötä ja viestintää tehdään sekä kansainvälisesti että paikallisesti.

2

Viestit kuluttajille vastuullisuudesta

Viestit Reilun kaupan merkin kautta kuluttajille tehokkaasti vastuullisuudestasi – et vain Suomessa, vaan maailmanlaajuisesti.

3

Saat meistä paikallisen kumppanin

Reilu kauppa ry nostaa tuotteita näkyviin Suomessa ja kampanjoi yhteistyössä paikallisten kumppaniensa kanssa.

4

Tunnettu ja luotettava sertifiointi

Kuluttajatutkimuksen (Kantar TNS 2020) mukaan jo 86 prosenttia suomalaisista tuntee Reilun kaupan merkin, ja 76 prosenttia luottaa järjestelmän toimivuuteen.

5

Monenlaisia ratkaisuja vastuulliseen valikoimaan

Reilun kaupan sertifiointi tarjoaa ratkaisuja vastuulliseen valikoimaan yksittäisistä raaka-aineista täysin valmiisiin tuotteisiin. Oman merkin tuotteet tai yrityksen brändituotteet voi myös teettää sertifioituna.

Asiakastarinoita

Anora: Vastuullisempaa Reilua viiniä voi nauttia hyvällä mielellä

Työolot eivät ole viiniteollisuudessa helpot. Reilu kauppa tarjoaa mahdollisuuden muutokseen – aiemmin ajattelin, että yksin en siihen pysty, vaikka halusin. Lähdin Montlaizissa heti mukaan Reilun kaupan lisän käytöstä päättävään komiteaan. Reilussa kaupassa olemme osa hyvää tekemisen ketjua ja tiedämme, että emme ole yksin. Parannamme työntekijöiden, perheidemme ja koko yhteisön oloja yhdessä tilan johdon kanssa.

Bruno Costa

Viinitilan työntekijä, Montlaiz

Katso asiakastarina

Paahtimo Papu: sertifioitu kahvi on pienpaahtimoiden arkipäivää – Reilu kauppa lisää läpinäkyvyyttä

Läpinäkyvyys on pienpaahtimoille kunnia-asia. Eli tiedämme tarkkaan, mistä kahvimme tulee, ja viljelijä saa ansaitsemansa huomion. Reilun kaupan järjestelmä vahvistaa entisestään läpinäkyvyyttä ja jäljitettävyyttä kuluttajille. Reilussa kaupassa on tietysti tärkeää sen työvoimapoliittinen merkitys tiloilla ja työ, jota tehdään alueiden ihmisten asuin- ja elinolojen parantamiseksi.

Virpi Hyvärinen

Perustaja, Paahtimo Papu

Katso asiakastarina

Lidl Suomi: Lidl yhdistää vastuullisuuden ja edulliset hinnat – Way to go on ”superreilu”

Tietysti tärkeää on se, että Reilun kaupan tuotteet on tuotettu ihmisiä ja ympäristöä kunnioittaen. Lisäksi tärkeää on se, että meillä ei ole omaa sertifiointia, vaan kolmas, riippumaton osapuoli tekee auditointeja – eli emme valvo itse itseämme. Riippumaton valvonta selvittää, että siinä, mitä sertifiointi lupaa, myös pysytään.

Thomas Heinrichs

Osto-osaston johtaja, Lidl Suomi

Katso asiakastarina

Kespro: Kespro reiluttaa foodservice-alaa

Voimme vaikuttaa suosimalla sertifioituja tuotteita ja edistämällä niiden valintaa asiakkaidemme parissa – eli yhdessä saavutetaan enemmän. Reilu kauppa on myös luotettava kumppani, ja siinä on kolmannen osapuolen varmistus. Myös Kespro auditoidaan säännöllisesti.

Valtter Vuori

Vastuullisuusasiantuntija, Kespro

Katso asiakastarina

Kahvipaahtimo ROST & Co.: Reilu kauppa – luotettava sertifiointi ja valvottua vastuullisuutta

Aiemmin laatukahvit ja vastuullisuussertifioinnit eivät välttämättä kohdanneet. Nykyään on toisin: kuluttajan ei tarvitse valita maun ja vastuullisemman valinnan välillä, vaan hän voi saada molemmat.

Sekä Reilu kauppa että luomu ovat kolmannen osapuolen valvomia sertifiointeja – eli ne ovat luotettavia niin kuluttajan kuin paahtajan näkökulmasta.

Antti Kivelä

Paahtimomestari, ROST & Co.

Katso asiakastarina

Aduki: Edelläkävijä aloitti Reilun kaupan kahvin maahantuonnin jo 1980-luvulla

Haluamme olla vastuullisia maailmalle, maalle, ihmisille – ja tuottajille. Adukin tarina osoittaa, että vastuullisella liiketoiminnalla voi pärjätä. Vaikka tapamme valita tuotevalikoimaa ei välttämättä ole ollut helpoin ja suosituin, tässä me edelleen olemme, yli 40 vuoden jälkeen.

Olli Helander

Toimitusjohtaja, Aduki Oy

Katso asiakastarina

Kätkökoru: Reilu kaupan kulta varmistaa kohtuullisen toimentulon myös kaivosten työntekijöille

Kultabisneksessä eivät yleensä hyödy ne ihmiset, jotka ovat heikommassa asemassa. Reilun kaupan järjestelmä on tällä hetkellä paras väline siihen, että myös kullankaivaja saisi kohtuullisen toimeentulon. Luotan Reiluun kauppaan, koska siinä on kolmannen osapuolen valvonta.

Hanna Rainio

Perustaja, Kätkökoru

Katso asiakastarina

Dammenberg: Reilun kaupan avulla varmistetaan, että kaakaota viljellään tulevaisuudessakin

Sillä, että hankimme vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita, on meille iso merkitys. Perussa on 5 000 perheviljelijän yhteisö, joiden kaakaopapuja me käytämme. Olemme tyytyväisiä siitä, että olemme löytäneet tällaisia kumppaneita: ilman heitä meillä ei olisi näin upeita raaka-aineita!

Marko Iso-Kungas

Suklaatehtailija, Dammenberg

Katso asiakastarina

UniCafe: Opiskelijat kirittävät kohti reilumpaa ja vastuullisempaa ravintolatoimintaa

Asiakkaamme ovat aktiivisia ja osaavat antaa palautetta, se kirittää olemaan jatkuvasti parempi. Reilun kaupan tuotteet menevät todella hyvin kaupaksi ja kaipaamme oikeastaan lisää valikoimaa, voisimme myydä enemmänkin!  

Susanne Reiju

Hankinta- ja tuotekehityspäällikkö, UniCafe

Katso asiakastarina

Transmeri: Kuluttajat tietävät, mistä Reilussa kaupassa on kyse

Reilun kaupan sertifiointi varmistaa sen, että ihmisoikeuksia kunnioitetaan, eikä käytetä orja- tai lapsityövoimaa. Meistä on myös tärkeää, että Reilu kauppa on globaali järjestelmä, eikä keskity vain Suomeen.

Johanna Järvinen

Tuoteryhmäpäällikkö, Tony’s Chocolonely, Oy Transmeri Ab

Katso asiakastarina

Katso lisätietoa Reilun kaupan tuotteista ja raaka-aineista

Jäikö kysyttävää? Ota yhteyttä asiantuntijaamme!

Tuija Kopra

Asiakkuustyön päällikkö

Kaupalliset suhteet; vähittäiskauppa sekä Baltia. Tuoteryhmävastuina hedelmät ja vihannekset, kukat, mehut ja muut juomat, sokeri ja yhdistelmätuotteet

+358 50 559 5640