Etusivu Osallistu Kampanjat Reilun kaupan viikko Reilun kaupan viikko Vuoden pääkampanjaamme Reilun kaupan viikkoa vietetään lokakuussa viikoilla 40–41. Toteutamme kampanjan sisältöjä yhdessä sidosryhmiemme kanssa. Tervetuloa reilusti mukaan! #ReilunkaupanViikko Katso Reilun kaupan yleinen materiaalipankki Reilun kaupan viikolla puhutaan toimitusketjujen ihmisoikeusvastuusta Vuosittaisen Reilun kaupan viikon tarkoituksena on muistuttaa kaikkia suomalaisia Reilun kaupan olemassaolosta ja siitä, miten kukin meistä voi vaikuttaa omilla ostosvalinnoillaan reilumpaan kaupankäyntiin. Reilun kaupan viikon aikana Reilun kaupan tuotteet ovat usein tavallista paremmin esillä monissa kaupoissa. Teemaviikon yhteistyökumppaneina ovat Reilu kauppa ry:n jäsenjärjestöt sekä Reilun kaupan kaupungit, kunnat, seurakunnat, koulut ja korkeakoulut. Tarvitsemme kumppaneitamme mukaan viestimään Reilusta kaupasta, jotta tulevaisuus olisi reilumpi. Yhdessä voimme tehdä vaikuttavia vastuullisuustekoja. Vuoden 2025 toimitusketjujen ihmisoikeusvastuuseen pureutuvaa kampanjaa vietetään viikoilla 40 ja 41. Kaikkia kampanjamateriaaleja voi käyttää Reilun kaupan viikon (vkot 40 ja 41) aikana. Tekstejä saa muokata omiin viestikärkiin sopiviksi. Tärkeintä on, että lisäätte julkaisuihinne pääaihetunnisteen #ReilunkaupanViikko ja tägäätte sopivan Reilun kaupan sometilin (@reilukauppa/Fairtrade-Finland). Somefeediin sopiva koko on 1080×1080 (neliö) ja tarinoihin 1080×1920 (pysty). Kuvapostauksista on myös vaakaversioita (1920×1080). Lisätietoja voi myös kysyä viestinta@fairtrade.fi. Pidätämme oikeuden kampanjasivun päivittämiseen. Isommista muutoksista viestimme aina suoraan kumppaneillemme. Reilu kiitos, että olette mukana! 💚💙 Somekuva: Olemme mukana Reilun kaupan viikolla Somekuvilla voitte kertoa olevanne mukana Reilun kaupan viikolla. Voitte myös vapaasti viestiä Reilun kaupan tuotteistanne, Reilun kaupan kumppanuudestanne tai miksi tuette Reiluja valintoja. Tägäättehän mukaan myös kanavakohtaisen Reilun kaupan sometilin (@reilukauppa/Fairtrade-Finland). Reilun kaupan viikko_1080x1080_FI.jpeg (108 kb) Reilun kaupan viikko_1080x1920_FI.jpeg (214 kb) Ole-reilu-ihmiselle-ja-ymparistolle_1080x1080_FI.jpeg (183 kb) Reilumman-maailman-puolesta_1080x1080_FI.jpeg (180 kb) Vietetaan-Reilun-kaupan-viikkoa_1080x1080_FI.jpeg (194 kb) Ole-reilu-ihmiselle-ja-ymparistolle_1920x1080_FI.jpeg (94 kb) Reilumman-maailman-puolesta_1920x1080_FI.jpeg (88 kb) Vietetaan-Reilun-kaupan-viikkoa_1920x1080_FI.jpeg (103 kb) Reilun kaupan viikko_1080x1080_EN.jpeg (97 kb) Reilun-kaupan-viikko_1920x1080_EN.jpeg (84 kb) Reilun kaupan viikko_1080x1920_EN.jpeg (193 kb) Reilun kaupan viikko_1080x1080_SV.jpeg (87 kb) Reilun-kaupan-viikko_1920x1080_SV.jpeg (85 kb) Reilun kaupan viikko_1080x1920_SV.jpeg (174 kb) Somekuva: Vastuullinen valinta voi olla helppoa Tällä viestillä voitte tukea ajatusta siitä, ettei ihmisoikeuksien ja ympäristön huomioimisen tarvitse olla monimutkaista. Tägäättehän mukaan myös toimivan Reilun kaupan sometilin (@reilukauppa/Fairtrade-Finland). Reilun-kaupan-viikko-Vastuullinen-valinta_1080x1080_FI.jpeg (104 kb) Reilun-kaupan-viikko-Vastuullinen-valinta_1080x1920_FI.jpeg (205 kb) Reilun-kaupan-viikko-Vastuullinen-valinta-1920x1080_FI.jpeg (227 kb) Reilun-kaupan-viikko-Vastuullinen-valinta_1080x1080_EN.jpeg (100 kb) Reilun-kaupan-viikko-Vastuullinen-valinta_1920x1080_EN.jpeg (85 kb) Reilun-kaupan-viikko-Vastuullinen-valinta_1080x1920_EN.jpeg (193 kb) Reilun-kaupan-viikko-Vastuullinen_valinta1080x1080_SV.jpeg (83 kb) Reilun-kaupan-viikko-Vastuullinen-valinta_1920x1080_SV.jpeg (81 kb) Reilun-kaupan-viikko-Vastuullinen_valinta_1080x1920_SV.jpeg (166 kb) Digitarrat Näillä digitarroilla voitte leimata oman valokuvan esimerkiksi somejulkaisuissa. Mikäli haluatte painattaa näistä tarroja, voitte ottaa yhteyttä viestinta@fairtrade.fi, niin jaamme teille painomateriaalin. Reilu-ihmiselle-ja-ymparistolle-digitarra_sininen.png (34 kb) Reilu-ihmiselle-ja-ymparistolle-digitarra_vihrea.png (34 kb) Reilu-ihmiselle-ja-ymparistolle-digitarra_musta.png (28 kb) Reilu-ihmiselle-ja-ymparistolle-digitarra_valkoinen.png (26 kb) Yksi-merkki-riittaa-digitarra_sininen.png (31 kb) Yksi-merkki-riittaa-digitarra_vihrea.png (31 kb) Yksi-merkki-riittaa-digitarra_musta.png (25 kb) Yksi-merkki-riittaa-digitarra_valkoinen.png (24 kb) Choose-people-and-the-planet_digitarra_sininen.png (30 kb) Choose-people-and-the-planet-digitarra_vihrea.png (32 kb) Choose-people-and-the-planet-digitarra_musta.png (24 kb) Choose-people-and-the-planet-digitarra_valkoinen.png (23 kb) Reilun kaupan viikko: Julisteet ja muut printtimateriaalit Julisteita voi joko tulostaa tai painattaa tarpeiden mukaan. Yleisesitettä voi painattaa itse tai tilata meidän yleisestä materiaalipankista. Kannustamme käyttämään printtimateriaaleja aina harkiten ja valitsemaan mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavia paperimateriaaleja. Suosimme itse FSC-sertifioituja painomateriaaleja! Reilu-kauppa_yksi-merkki-riittaa_juliste_A3.pdf (2988 kb) Reilu-kauppa-Fairtrade-A-Responsible-choice-can-be-easy_poster_A3_EN.pdf (1442 kb) Reilu-kauppa_yleisesite_paino.pdf (4106 kb) Somekuvat ja juliste: ihmisoikeuskampanja Tekstiehdotus: X:n (tähän organisaationne nimi) / Meidän mielestä ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan koska xxx #Reilukauppa #Ihmisoikeudet Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan – Banaani.jpeg (326 kb) Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan – Kahvi.jpeg (315 kb) Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan – Suklaa.jpeg (345 kb) Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan – Viini.jpeg (300 kb) Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan -juliste, suomenkielinen.pdf (130694 kb) Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan -juliste, englanninkielinen.pdf (130697 kb) Reilun kaupan viikko 2024: Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan Vuonna 2024 Reilun kaupan viikkoa vietettiin kahden viikon ajan. Kampanjamme Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan pureutui ajankohtaiseen teemaan: toimitusketjujen ihmisoikeusvastuuseen. Puhutteleva kampanja tuotiin lähelle kuluttajia kauppakeskusten digipinnoilla ja sosiaalisessa mediassa. Reilun kaupan tuotteista banaaneihin, kahviin, kaakaoon ja viiniin keskittynyt digitaalinen kampanja tavoitti lähes miljoona kohderyhmän edustajaa Reilun kaupan sosiaalisen median kanavissa sekä 6,3 miljoonaa silmäparia kauppakeskuksien digipinnoilla. Julkaisimme Reilun kaupan viikon alla katsauksen suomalaisten kahvinkulutuksen vaikutuksista sekä keinoista, joilla kahvijalanjälkeämme voidaan muuttaa kestävämmäksi. Katsaus pureutuu esimerkiksi uusien yritysvastuulakien vaikutuksiin ja opastaa kahvinostajia kestävämpiin valintoihin. Reilun kaupan viikko 2023: Yksi merkki riittää Vuonna 2023 Reilun kaupan viikko järjestettiin viikolla 41: 9.–15.10.2023. Jatkoimme aiempina vuosina näkyvyyttä saanutta Yksi merkki riittää -kampanjaa, jolla muistutimme kuluttajia siitä, että vastuullisempien valintojen ei tarvitse olla vaikeita. Herkullisen väriset ulkomainoskampanjan digipinnat näkyivät Helsingin paraatipaikoilla sekä suurimmissa korkeakoulukaupungeissa ympäri Suomen. Reilun kaupan tuotteista kahviin, kaakaoon, kukkiin ja banaaneihin keskittynyt digitaalinen kampanja tavoitti 2,96 miljoonaa kohderyhmän edustajaa Reilun kaupan sosiaalisen median kanavissa. Reilun kaupan viikko 2022: Yksi merkki riittää Vuonna 2022 Reilun kaupan viikko järjestettiin viikolla 41: 10.–16.10.2022. Tällöin alkoi Yksi merkki riittää -kampanja, jolla haluttiin muistuttaa, että vastuullisempien valintojen ei tarvitse olla vaikeita. Reilun kaupan merkki tuotteessa kertoo, että tuotteen valmistuksessa on kunnioitettu niin alkupään tuottajaa kuin ympäristöäkin. Reilun kaupan tarjoama tuki tuo maailman viljelijöille turvaa myös turbulenteissa tilanteissa. Lue lisää Reilun kaupan viikon 2022 tiedotteesta Reilun kaupan viikko 2021: Pienillä teoilla on Reilu vaikutus Vuonna 2021 Reilun kaupan viikko järjestettiin 25.-31.10. ja sen teemana oli ilmastonmuutos. Pienillä teoilla on reilu vaikutus -kampanja näytti havahduttavia faktoja ilmastonmuutoksen vaikutuksista kahvin, kaakaon, banaanin, puuvillan ja ruusun viljelyyn. Ilmastonmuutos kurittaa erityisesti pienviljelijöitä, joille yhdenkin sadon epäonnistuminen voi uhata toimeentuloa. Lue lisää Reilun kaupan viikon ilmastoteemasta Reilun kaupan viikko 2020: Reset the Biz Vuonna 2020 teemana oli kestävä talous, jonka ympärille olimme luoneet alku- ja loppupään tuottajan yhdistävän Reset the Biz -konseptin. Lue lisää Reset the Biz -kampanjasta Reilun kaupan viikko 2019: Pelasta suklaa Reilun kaupan 20.juhlavuotena vuonna kampanja keskittyi ilmastonmuutoksen uhkaamaan kaakaontuotantoon teemalla ”Pelasta suklaa”. Kampanja muistutti suklaan loppuvan maailmasta vuoteen 2050 mennessä, jos ilmastotalkoisiin ei ryhdytä tosissaan. Pelasta suklaa -kampanjan tiedote 21.10.2019