Reilun kaupan viikko

Vuoden pääkampanjaamme Reilun kaupan viikkoa vietetään lokakuussa viikoilla 40–41. Toteutamme kampanjan sisältöjä yhdessä sidosryhmiemme kanssa. Tervetuloa reilusti mukaan! #ReilunkaupanViikko

Katso Reilun kaupan yleinen materiaalipankki

Reilun kaupan viikolla puhutaan toimitusketjujen ihmisoikeusvastuusta

Vuosittaisen Reilun kaupan viikon tarkoituksena on muistuttaa kaikkia suomalaisia Reilun kaupan olemassaolosta ja siitä, miten kukin meistä voi vaikuttaa omilla ostosvalinnoillaan reilumpaan kaupankäyntiin. Reilun kaupan viikon aikana Reilun kaupan tuotteet ovat usein tavallista paremmin esillä monissa kaupoissa.

Teemaviikon yhteistyökumppaneina ovat Reilu kauppa ry:n jäsenjärjestöt sekä Reilun kaupan kaupungit, kunnat, seurakunnat, koulut ja korkeakoulut. Tarvitsemme kumppaneitamme mukaan viestimään Reilusta kaupasta, jotta tulevaisuus olisi reilumpi. Yhdessä voimme tehdä vaikuttavia vastuullisuustekoja.

Vuoden 2025 toimitusketjujen ihmisoikeusvastuuseen pureutuvaa kampanjaa vietetään viikoilla 40 ja 41. 

Kaikkia kampanjamateriaaleja voi käyttää Reilun kaupan viikon (vkot 40 ja 41) aikana. Tekstejä saa muokata omiin viestikärkiin sopiviksi. Tärkeintä on, että lisäätte julkaisuihinne pääaihetunnisteen #ReilunkaupanViikko ja tägäätte sopivan Reilun kaupan sometilin (@reilukauppa/Fairtrade-Finland). Somefeediin sopiva koko on 1080×1080 (neliö) ja tarinoihin 1080×1920 (pysty). Kuvapostauksista on myös vaakaversioita (1920×1080). Lisätietoja voi myös kysyä viestinta@fairtrade.fi. Pidätämme oikeuden kampanjasivun päivittämiseen. Isommista muutoksista viestimme aina suoraan kumppaneillemme.

Reilu kiitos, että olette mukana! 💚💙

Reilun kaupan viikko: Julisteet ja muut printtimateriaalit

Julisteita voi joko tulostaa tai painattaa tarpeiden mukaan. Yleisesitettä voi painattaa itse tai tilata meidän yleisestä materiaalipankista.

Kannustamme käyttämään printtimateriaaleja aina harkiten ja valitsemaan mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavia paperimateriaaleja. Suosimme itse FSC-sertifioituja painomateriaaleja!

Reilun kaupan viikko 2024: Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan

Vuonna 2024 Reilun kaupan viikkoa vietettiin kahden viikon ajan. Kampanjamme Ihmisoikeuksien ei pitäisi olla kaupan pureutui ajankohtaiseen teemaan: toimitusketjujen ihmisoikeusvastuuseen. Puhutteleva kampanja tuotiin lähelle kuluttajia kauppakeskusten digipinnoilla ja sosiaalisessa mediassa. Reilun kaupan tuotteista banaaneihin, kahviin, kaakaoon ja viiniin keskittynyt digitaalinen kampanja tavoitti lähes miljoona kohderyhmän edustajaa Reilun kaupan sosiaalisen median kanavissa sekä 6,3 miljoonaa silmäparia kauppakeskuksien digipinnoilla.

Julkaisimme Reilun kaupan viikon alla katsauksen suomalaisten kahvinkulutuksen vaikutuksista sekä keinoista, joilla kahvijalanjälkeämme voidaan muuttaa kestävämmäksi. Katsaus pureutuu esimerkiksi uusien yritysvastuulakien vaikutuksiin ja opastaa kahvinostajia kestävämpiin valintoihin.

Reilun kaupan viikko 2023: Yksi merkki riittää

Vuonna 2023 Reilun kaupan viikko järjestettiin viikolla 41: 9.–15.10.2023. Jatkoimme aiempina vuosina näkyvyyttä saanutta Yksi merkki riittää -kampanjaa, jolla muistutimme kuluttajia siitä, että vastuullisempien valintojen ei tarvitse olla vaikeita. Herkullisen väriset ulkomainoskampanjan digipinnat näkyivät Helsingin paraatipaikoilla sekä suurimmissa korkeakoulukaupungeissa ympäri Suomen. Reilun kaupan tuotteista kahviin, kaakaoon, kukkiin ja banaaneihin keskittynyt digitaalinen kampanja tavoitti 2,96 miljoonaa kohderyhmän edustajaa Reilun kaupan sosiaalisen median kanavissa.

Reilun kaupan viikko 2022: Yksi merkki riittää

Vuonna 2022 Reilun kaupan viikko järjestettiin viikolla 41: 10.–16.10.2022. Tällöin alkoi Yksi merkki riittää -kampanja, jolla haluttiin muistuttaa, että vastuullisempien valintojen ei tarvitse olla vaikeita. Reilun kaupan merkki tuotteessa kertoo, että tuotteen valmistuksessa on kunnioitettu niin alkupään tuottajaa kuin ympäristöäkin. Reilun kaupan tarjoama tuki tuo maailman viljelijöille turvaa myös turbulenteissa tilanteissa.

Reilun kaupan viikko 2021: Pienillä teoilla on Reilu vaikutus

Vuonna 2021 Reilun kaupan viikko järjestettiin 25.-31.10. ja sen teemana oli ilmastonmuutos. Pienillä teoilla on reilu vaikutus -kampanja näytti havahduttavia faktoja ilmastonmuutoksen vaikutuksista kahvin, kaakaon, banaanin, puuvillan ja ruusun viljelyyn. Ilmastonmuutos kurittaa erityisesti pienviljelijöitä, joille yhdenkin sadon epäonnistuminen voi uhata toimeentuloa.

Reilun kaupan viikko 2020: Reset the Biz

Vuonna 2020 teemana oli kestävä talous, jonka ympärille olimme luoneet alku- ja loppupään tuottajan yhdistävän Reset the Biz -konseptin.

Reilun kaupan viikko 2019: Pelasta suklaa

Reilun kaupan 20.juhlavuotena vuonna kampanja keskittyi ilmastonmuutoksen uhkaamaan kaakaontuotantoon teemalla ”Pelasta suklaa”. Kampanja muistutti suklaan loppuvan maailmasta vuoteen 2050 mennessä, jos ilmastotalkoisiin ei ryhdytä tosissaan.