25 vuotta Reilua kauppaa Suomessa – vastuullisuuden suunnannäyttäjää tarvitaan edelleen 

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 25 vuotta siitä, kun ensimmäiset Reilun kaupan merkillä varustetut tuotteet saapuivat suomalaisiin ruokakauppoihin. Miten Reilu kauppa on vaikuttanut kotimaiseen kuluttajamarkkinaan neljännesvuosisadan aikana, ja mitä synttärisankarille kuuluu tänään?

Ensimmäiset sertifioidut kahvipavut tuotiin vuonna 1999 Helsingin Kauppatorille Reilun kaupan laiva Estellen kyydissä. Kun kahvit ilmestyivät ruokakauppoihin, ne herättivät runsaasti kiinnostusta ja myönteistä huomiota, mutta pysyivät pitkään pieninä erikoistuotteina.

Monelle kuluttajalle Reilun kaupan kahvi tai banaani oli ensimmäinen kosketus eettisyyskärjellä tehtävään kaupankäyntiin. Niitä ostettiin ehkä uteliaisuudesta, mutta tuotteiden takana olevat arvot muodostuivat pian tärkeäksi valintaperusteeksi. Ruokakaupoista ne levisivät pikkuhiljaa myös työpaikoille, kahviloihin, ravintoloihin ja julkisiin hankintoihin presidentinlinnasta kouluihin ja päiväkoteihin.

Reilu kauppa on vastuullisuusmerkittyjen tuotteiden ehdoton kärkinimi Suomessa – peräti 91 prosenttia suomalaisista tunnistaa Reilun kaupan merkin. Tuotteiden myynneissä markkinaosuudet vaihtelevat tuoteryhmittäin: Kaikesta Suomessa myytävästä kahvista Reilun kaupan markkinaosuus on 2,5 prosentin luokkaa, mutta leikkoruusuissa Reilu kauppa on selkeä markkinajohtaja.

Kiinnostus tuotteiden ja palveluiden vastuullisuutta kohtaan on kasvanut samaa tahtia Reilun kaupan suosion kanssa. Tuotteiden alkuperää koskevat vaatimukset ovat nyt paljon kattavampia kuin 25 vuotta sitten ja ihmisoikeuksia ja ympäristöä koskeva lainsäädäntö on edelleen tiukentumassa. Se, mikä oli ennen vain pienten erikoistuotteiden ominaisuus, on vähitellen muuttumassa edellytykseksi menestyä markkinoilla. Reilua kauppaa tarvitaan myös lainsäädännön tiukentuessa, sillä yritykset tarvitset lakien noudattamiseen konkreettisia työkaluja, eivätkä lait toisaalta pysy koskaan yhteiskunnan todellisten odotusten perässä.

Meidän tehtävämme on toimia vastuullisen kuluttamisen suunnannäyttäjänä myös jatkossa.

Vastuullisuustrendin rinnalle on ilmaantunut myös muita virtauksia. Koronapandemia, geopoliittiset mullistukset ja talouden haasteet ovat koetelleet markkinoita ja pysäyttäneet joidenkin Reilun kaupan tuotteiden kasvun.

Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta Reilun kaupan tuotteita halutaan kuitenkin ostaa edelleen: kyselytutkimusten perusteella 34 prosenttia kuluttajista valitsee Reilun kaupan tuotteen aina tai useimmiten kun sellainen on tarjolla, ja 52 prosenttia kertoo ostavansa niitä silloin tällöin.  Siksi on äärimmäisen tärkeää, etteivät kauppa ja teollisuus ryhdy tekemään valintoja kuluttajien puolesta supistamalla Reilun kaupan tuotteiden tarjontaa. Jos tarjontaa ei ole, myös kysyntä laskee.

Kuluneen 25 vuoden aikana olemme jatkuvasti nostaneet toimintamme kunnianhimoisuutta uusin avauksin. Tänä vuonna me olemme muun muassa laatineet Reilun kaupan kriteerit kotimaisille luonnonmarjoille ja tarjonneet yrityksille ratkaisun, joilla ne voivat varmistaa banaaninviljelijöiden toimeentulon aiempaakin kattavammin. Tuotimme vastikään myös raportin suomalaisten kahvin kuluttamisen vastuullisuudesta.

Meidän tehtävämme on toimia vastuullisen kuluttamisen suunnannäyttäjänä myös jatkossa. Työssämme mukana olevat kuluttajat, yritykset ja julkiset hankkijat tekevät kanssamme arvokasta pioneerityötä ja vaikuttavat osaltaan siihen, millaiseksi vastuullisuus muotoutuu Suomessa tulevina vuosikymmeninä.

Kirjoittaja

Janne Sivonen

Toiminnanjohtaja, Reilu kauppa ry