Reilu kauppa ry kasvaa ja panostaa uusiin yrityspalveluihin

Reilu kauppa ry:n tiimi kasvaa uusilla vasta perustetuilla tehtävillä! Asiakkuusjohtaja Heli Le kehittää Reilu kauppa ry:n vastuullisuustyötä yritysten kanssa. Hallinnon asiantuntija Mikael Wallvik varmistaa, että hallinto tukee kasvavan järjestön perustehtävää.  

Elokuussa Reilu kauppa ry:ssä aloittaneet Heli Le ja Mikael Wallvik ovat päässeet astumaan vasta perustettuihin tehtäviin asiakkuusjohtajana ja hallinnon asiantuntijana.

”Asiakkuusjohtajana tehtäväni on johtaa ja kasvattaa Reilun kaupan yritysyhteistyötä”, Reilun kaupan johtoryhmässä istuva Le sanoo.

”Reilu kauppa on jo pitkään ollut hyvin tunnettu sertifiointimerkki, mutta olemme paljon muutakin: nyt on tarkoitus kehittää palveluja yrityksille ja lisätä kokonaisvaltaista yritysyhteistyötä.”

Lisääntyvä yritysyhteistyö hyödyttää Reilun kaupan viljelijöitä

Reilu kauppa ry on kasvanut vuoden aikana muun muassa entistä laajemman kehitysyhteistyöohjelman ansiosta: rahoitusta on saatu lisää sekä ulkoministeriöstä että yrityksiltä.

Samaan aikaan järjestö panostaa esimerkiksi juuri uuden asiakkuusjohtajan avulla siihen, että yrityksille pystytään tarjoamaan palveluja entistä enemmän ja räätälöidymmin sertifioinnin rinnalle.

”Yksi esimerkki uusista palveluista on hankemuotoinen yhteistyö. Yritykset voivat investoida meidän kehitysyhteistyöhankkeisiimme, kun ne liittyvät niiden toimitusketjuihin”, kertoo Reilun kaupan toiminnanjohtaja Janne Sivonen.

Reilun kaupan viljelijöiden näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että yritysten investoinnit tuotantoketjun alkupäähän kasvavat.

”Näillä sertifioinnin päälle tulevilla hankkeilla ratkotaan esimerkiksi ihmisoikeushaasteita, kuten vaikkapa vähennetään lapsityövoiman hyväksikäyttöön liittyviä riskejä Länsi-Afrikan kaakaontuotannossa tai parannetaan kahvinviljelijöiden mahdollisuuksia sopeutua ilmastonmuutokseen”, Sivonen sanoo.

Herkullinen yhdistelmä kaupallisuutta ja maailmanparannusta

KTM Heli Le pitää uutta työtään unelmapestinä, jossa on hyötyä sekä kaupallisen alan monipuolisesta työhistoriasta että kokemuksesta Pelastakaa Lapset ry:n yritysyhteistyön parissa.

”Tämä on todella herkullisessa yhtymäkohdassa, jossa kaupallisuus yhdistyy maailmanparannukseen. Yhdessä yritysten kanssa edistämme oikeudenmukaisempaa kaupankäyntiä, vastuullisempaa kuluttamista ja luomme tasa-arvoisempaa maailmaa tuottajapäässä”, hän sanoo.

”Reilussa kaupassa on hienoa työskennellä juuri tässä ajassa, kun vastuullisuuskentällä tapahtuu niin paljon maailmanlaajuisesti: niin yritysmaailmassa, kansalaisten parissa kuin lainsäädännössäkin.”

Len keskeinen tavoite on välittää entistä paremmin yrityksille tietoa siitä, miten monipuolinen vastuullisuuskumppani Reilu kauppa on.

”Meillä on todella paljon osaamista ja kokemusta toimitusketjuista, eli Reilu kauppa on oivallinen ja varteenotettava kumppani yrityksille, jotka haluavat perehtyä enemmän ihmisoikeuksia koskevaan huolellisuusvelvoitteeseensa ja ymmärtää toimitusketjussa olevia riskejä”, hän sanoo.

”Juuri oikeassa paikassa”

Myös tuore hallinnon asiantuntija Mikael Wallvik tuntee olevansa Reilussa kaupassa juuri oikeassa paikassa. Takana on pitkä ura rahoitusalalla, ja viime vuosina työn ohella suoritettujen tradenomiopintojen aikana Wallvik pääsi tutustumaan monenlaisiin kiinnostaviin teemoihin – myös kestävään kehitykseen ja ihmisoikeuksiin.

”Kuluttajana olen seurannut Reilua kauppaa jo pitkään. Huomasin myös aiemmassa työssäni, että niin kansalaisia, yrityksiä, sijoittajia, julkishallinnon toimijoita kuin valtioitakin kiinnostavat yhä enemmän asiat, joihin myös Reilu kauppa haluaa vaikuttaa, kuten työolot ja ihmisoikeudet”, hän kertoo.

”Kun näin Reilun kaupan työpaikkailmoituksen, se oli kuin herätys: tässä voisin yhdistää työkokemuksen, koulutuksen ja omat mielenkiinnon kohteet.”

Mahdollisuus kehittää Reilun kaupan käytäntöjä innostaa

Mikael Wallvik pitää tärkeänä sitä, että hallinto varmasti tukee Reilun kaupan perustehtävää ja toimii mahdollisimman sulavasti.

”Vastaan osto- ja myyntireskontrasta, laadin myyntilaskuja ja hoidan kirjanpitoon ja arvonlisäverotukseen liittyviä tehtäviä. Lisäksi työhöni kuuluu sopimushallintoa ja pienhankintoja ja toimin myös henkilöstö- ja yleishallintoa koskevissa palveluissa yhteyshenkilönä”, hän kuvailee laajaa tehtäväkenttäänsä.

Reilulla kaupalla on runsaasti yhteistyökumppaneita, ja eri tahojen palveleminen vaatii päivittäisen työn jatkuvaa kehittämistä: esimerkiksi raportit on saatava nopeasti ja mahdollisimman helppolukuisina.

Wallvikia kiehtoo Reilussa kaupassa myös se, että järjestelmä niin Suomessa kuin maailmallakin kasvaa tasaisen varmasti. ”On kiva olla mukana hallitusti kasvavassa organisaatiossa, jossa on samaan aikaa pysyvyyttä ja innostavuutta – ja jolle on selvästi tilausta.”

Teksti: Sanna Jäppinen