Reilu kauppa edelleen maailman tunnetuin ja luotetuin vastuullisuusmerkki 

Alle 35-vuotiaat ovat innokkaimpia Reilun kaupan kannattajia, kertoo 13 maan ja lähes 13 000 osallistujan tutkimus.

Reilun kaupan tuntee juuri julkaistun kansainvälisen tutkimuksen mukaan kuluttajista 75 prosenttia. Suomessa vastaava luku on jopa 90 prosenttia (Verian 2024). 

Tuore tutkimustulos tekee Reilusta kaupasta tänäkin vuonna maailman tunnetuimman vastuullisuusmerkin. 83 prosenttia Reilun kaupan tuntevista kuluttajista myös luottaa merkkiin ja kaksi kolmasosaa kokee, että se helpottaa eettisen ja vastuullisen tuotteen tunnistamista.  

Ostoksilla ollessaan kuluttajat haluavat erityisesti välttää pakko- ja lapsityövoimaa, liiallista kemikaalien käyttöä ja metsäkatoa sekä suojella biodiversiteettiä. Ostaessaan Reilun kaupan tuotteita, kuluttajat kokevat yhteyttä viljelijään ja tuntevat olevansa osa yhteisöä, joka puolustaa oikeudenmukaisuutta ja reiluutta. Näin kertoi yli puolet (62 %) vastaajista. Reilu kauppa yhdistettiin tutkimuksessa myös ympäristön puolesta toimimiseen, kuten metsäkadon ehkäisyyn, biodiversiteetin suojeluun ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen.  

”On inspiroivaa nähdä, kuinka korkealla Reilun kaupan tunnettuus ja luottamus ovat ja että kuluttajat tunnistavat ne hyödyt, joita Reilu kauppa tuo viljelijöille ja viljelmien työntekijöille”, sanoo Fairtrade Internationalin toimitusjohtaja Lisa Prassack 

Vaikutus brändiin vahvasti positiivinen 

Kuluttajista osa (15 %) kuitenkin koki Reilun kaupan tuotteiden löytämisen kaupassa vaikeaksi ja kertoi tämän olevan suurin este ostamiselle. Noin kolmannekselle yleisin ostamisen este oli tuotteen hinta. Siltikin 60 prosenttia Reilun kaupan tuntevista on tutkimuksen mukaan valmis maksamaan tuotteesta hieman enemmän voidakseen varmistua, että viljelijät saavat reilun korvauksen.  

Reilun kaupan sertifiointimerkki on vahva symboli, sillä jopa 72 prosenttia kokee sen vaikuttavan brändiin positiivisesti. Näin kokevat erityisesti 18–34-vuotiaat ja lapsiperheiden vanhemmat. Alle 35-vuotiaat myös ostavat innokkaimmin Reilu kauppa -sertifioituja tuotteita. 

Kansainvälisesti tunnetuin Reilun kaupan tuote on kahvi. Seuraavaksi tunnetuimpia ovat kaakao, banaani, tee, sokeri ja kukat.

Tutkimuksen toteutti GlobeScan helmi-maaliskuussa 2025, ja osallistujia oli yhtensä yli 12 900. Reilun kaupan kansainvälinen verkosto ja GlobeScan ovat julkaisseet kuluttajatutkimuksia vuodesta 2008. Tänä vuonna mukana olivat Itävalta. Belgia, Brasilia, Kanada, Saksa, Hollanti, Norja, Puola, Espanja, Ruotsi, Sveitsi, Iso-Britannia ja Yhdysvallat. 

Lue lisää tutkimuksesta Fairtrade Internationalin sivuilla.

Lue Suomen kuluttajatutkimuksen tuloksista