Kysely: Valtaosa suomalaisista ei hyväksy lapsityövoiman hyväksikäyttöä suklaan valmistuksessa

Lapsityö on edelleen vakava ongelma kaakaontuotannossa. Tuoreen kyselyn mukaan 86 prosenttia suomalaisista ei hyväksy kaakaontuotannossa yleisesti esiintyvää haitallista lapsityötä. Valtaosan mielestä yritysten tulisi kertoa avoimesti, miten ne ovat varmistaneet, ettei suklaan valmistuksessa ole käytetty hyväksi lapsityövoimaa.

Suomalaisista selvä enemmistö, 86 prosenttia, ei hyväksy kaakaontuotannossa lapsityövoiman hyväksikäyttöä, selviää Reilu kauppa ry:n tuoreessa mielipidekyselyssä. Lisäksi kaksi kolmesta suomalaisesta (60 prosenttia) ei ostaisi suklaata, mikäli tietäisi, että se on tuotettu lapsityövoimalla. Kantar Publicin toteuttamaan kyselyyn vastasi syyskuussa tuhat suomalaista.

Suomalaisista 85 prosentin mielestä yritysten tulisi kertoa avoimesti, miten ne ovat varmistaneet, ettei suklaantuotannossa ole käytetty lapsityövoimaa.

Monet yritykset väittävät, että heidän suklaansa on sataprosenttisen vastuullisesti valmistettu, mutta eivät tarjoa tietoa ja kolmannen osapuolen varmistusta väitteidensä tueksi.

”Läpinäkyvyyttä tulee lisätä, jotta kuluttajat voivat tehdä tietoon perustuvia ostopäätöksiä. Yrityksillä on velvollisuus osoittaa, millaisilla toimilla ne vähentävät hankintaketjussaan köyhyyttä, lapsityövoiman hyväksikäyttöä ja metsäkatoa”, toteaa Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.

Reilu kauppa kitkee lapsityövoiman käyttöä Ghanassa

Suurin osa maailman kaakaosta tulee Länsi-Afrikasta. Lapsityön hyväksikäyttö on edelleen yksi selviytymiskeinoista köyhillä maaseuduilla, kun viljelijäperheillä ei ole varaa palkata työvoimaa töihin. Esimerkiksi kahdessa maailman suurimmassa kaakaopapujen tuottajamaassa Ghanassa ja Norsunluurannikolla työskentelee arviolta 1,56 miljoonaa[1] lasta terveyttä tai koulunkäyntiä haittaavissa olosuhteissa ja jopa puolet alueen lapsista on riskissä ajautua vahingolliseen lapsityöhön[2].

Reilu kauppa edistää vastuullista suklaantuotantoa. Reilun kaupan sertifioinneissa mukana olevat kaakaon pienviljelijät muodostavat yhdessä osuuskuntia, joille maksetaan takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää. Köyhyyden vähentämisen ohella Reilun kaupan kriteerit kieltävät lapsityön hyväksikäytön. Lisäksi osuuskunnat tarjoavat aktiivisesti koulutusta ja tukea viljelijöille.

Köyhissä maissa ja etenkin kaakaontuotannossa lapsityö on niin yleistä, että sen haitallisten muotojen ehkäiseminen vaatii erityistä huomiota. Tämän vuoksi Reilu kauppa ry:llä on Ghanassa käynnissä kaksi ulkoministeriön rahoittamaa kehitysyhteistyöhanketta, joilla parannetaan lasten oikeuksia ja ehkäistään lapsityövoiman hyväksikäyttöä.

Tony’s Chocolonely näyttää suuntaa muille suklaamerkeille

Kehitysyhteisyöhankkeisiin ovat lähteneet mukaan myös muutoksen ajureina toimivat suklaayritykset, kuten Suomessakin suosittu hollantilainen Tony’s Chocolonely.

“Tony’s näyttää suuntaa siinä, miten köyhyyttä ja lapsityötä vähennetään ruohonjuuritason yhteistyöllä viljelijäperheiden, kaakao-osuuskuntien, viranomaisten ja koko yhteisön kanssa. Pitkäjänteisen yhteistyön tuloksena viljelijöiden ymmärrys lapsityön haitallisuudesta on parantunut ja lasten koulunkäynti lisääntynyt merkittävästi”, kertoo Ghanassa kaakaoviljelmillä ja hankkeen lanseerauksessa syyskuussa vieraillut Reilu kauppa ry:n vastuullisuusjohtaja Josetta Nousjoki.

Nousjoen mukaan olennaista lapsityövoiman ehkäisyssä on, että Tony’s pyrkii maksamaan viljelijöille kaakaosta elämiseen riittävää hintaa, joka on määritelty yhdessä Reilun kaupan kanssa. Viime satokaudella se oli 77 prosenttia suurempi kuin Ghanan hallituksen määrittelemä hinta.

“Lapsityön kitkeminen nopeasti ei ole realistista, mutta ratkaisuja sen ehkäisemiseen ja hallitsemiseen on. Kutsumme kaikki yhteistyöhön Reilun kaupan kanssa lasten aseman parantamiseksi.”

9.–15.10. vietetään valtakunnallista Reilun kaupan viikkoa. Vuosittaisen kampanjan tarkoituksena on muistuttaa kaikkia suomalaisia Reilun kaupan olemassaolosta ja siitä, miten kukin meistä voi vaikuttaa omilla ostosvalinnoillaan reilumpaan kaupankäyntiin. Teemaviikon yhteistyökumppaneina ovat yritykset, järjestöt sekä Reilun kaupan kaupungit, -kunnat, -seurakunnat, -koulut ja -korkeakoulut.

Kyselytutkimuksen Reilu kauppa ry:lle toteutti Kantar Public. Tutkimus toteutettiin Gallup Kanava internet-viikkopaneelissa 22.–27.9. välisenä aikana ja siihen vastasi 1006 suomalaista, jotka edustavat maamme 18 vuotta täyttänyttä väestöä. Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta 3,1 % +/1

1) Yhdysvaltain työministeriö

2) ICI, 2023

Lisätietoja medialle:

Janne Sivonen

toiminnanjohtaja

044 356 9369
Josetta Nousjoki

vastuullisuusjohtaja

040 577 4773