Etusivu Yrityksille Merkit yrityksille Näin käytät Reilun kaupan merkkiä Reilun kaupan merkki tuotepakkauksessa kertoo kuluttajalle hyvästä ja vastuullisesta valinnasta. Merkillä voit kertoa vastuullisesta valikoimastasi myös markkinoinnissa ja viestinnässä. Lue Reilun kaupan merkistä Miten saan Reilun kaupan merkin tuotteeseeni? Miten saan Reilun kaupan merkin tuotteeseeni? 1 Solmi lisenssisopimus Reilu kauppa ry:n kanssa Näin haet lisenssisopimusta 2 Hyväksytä sertifioitu tuotantoketju Connectissa Kirjaudu Connectiin 3 Hyväksytä vedos Connectissa tai merkit@fairtrade.fi merkit@fairtrade.fi Reilun kaupan merkki tuotepakkauksissa Reilun kaupan merkin lisääminen tuotepakkaukseen edellyttää lisenssisopimusta Reilu kauppa ry:n kanssa, kun yrityksen kotipaikka on Suomessa, Virossa, Latviassa tai Liettuassa. Lue lisää sopimuksista. Lisenssinhaltijana saat ladattua Reilun kaupan merkin eri versioina, käyttöohjeet sekä Reilun kaupan tekstin käännökset kirjautumalla Connectiin. Jos et pääse kirjautumaan, ota yhteyttä merkit@fairtrade.fi tai yhteyshenkilöösi. Reilun kaupan merkin sijoittelu tuotepakkauksessa riippuu merkistä. Reilun kaupan merkit on esitelty täällä. Merkin sijoittaminen pakkaukseen Mustapohjainen tuotesertifioinnin merkki on pakkauksen etupuolella. Valkopohjaisen raaka-ainehankinnan merkin voi sijoittaa pakkauksen etupuolelle, sivuun tai taakse, ja siinä voi olla yksi tai kaksi raaka-ainetta mainittuna. Reilun kaupan merkin käyttöohjeistuksesta löydät tarkemmat tiedot merkin sijoittelusta, merkin koosta ja eri merkkivaihtoehdoista. Pakollinen Reilun kaupan teksti löytyy kaikista tuotteista, joissa on jokin versio Reilun kaupan merkistä. Yleensä pakkauksen takapuolella oleva teksti kertoo kuluttajalle tuotteen sisältämistä Reilun kaupan raaka-aineista, mahdollisesta massabalanssin käytöstä ja ohjaa Reilun kaupan suomalaisille tai kansainvälisille nettisivuille katsomaan lisätietoja. Tekstin pituus on valittavissa pitkästä ja informatiivisesta hyvinkin lyhyeen. Saatavilla on useita eri kieliversioita. Reilun kaupan tekstin tarkka muoto ja oikean merkin valinta riippuvat tuotteen koostumuksesta, joten tuote- ja pakkaushyväksyntä kulkevat käsi kädessä. Kullalle, puuvillalle ja kosmetiikalle on erilliset ohjeistukset. Autamme valitsemaan oikean merkin ja Reilun kaupan tekstin tuotteeseen. Ota yhteyttä merkit@fairtrade.fi. Esimerkkejä, miten Reilun kaupan merkki voi näkyä Reilun kaupan tuotteen pakkauksissa. Esimerkki Reilun kaupan merkin käytöstä tuotepakkauksessa Kun suklaassa on Reilun kaupan sertifiointimerkki, ovat kaakao, sokeri ja kaikki muut Reiluna kauppana saatavilla olevat raaka-aineet sataprosenttisesti Reilu kauppa -sertifioituja. Reilun kaupan raaka-aineiden yhteenlaskettu osuus on myös vähintään 20 prosenttia kokonaispainosta tai -tilavuudesta. Lisätyn maidon ja veden saa poistaa laskelmasta, mikäli sen osuus on yli 50 prosenttia. Ei-saatavilla olevien raaka-aineiden, kuten maidon tai soijalesitiinin, ei tarvitse olla Reilua kauppaa. Kun suklaassa on Reilun kaupan raaka-ainehankinnan merkki, kaikki kaakao tuotteessa (tai vastaava volyymi massabalanssin säännöin) on Reilu kauppa -sertifioitua. Sokerin ja muiden raaka-aineiden ei tarvitse olla Reilua kauppaa. Yritys myös sitoutuu kasvattamaan Reilun kaupan kaakaon hankintoja. Näin saat Reilun kaupan merkin käyttöösi markkinointitarkoituksiin Näin saat Reilun kaupan merkin käyttöösi markkinointitarkoituksiin 1 Allekirjoita sopimus merkin käytöstä Sopimus merkin käytöstä 2 Tarkistamme tiedot ja saat latauslinkin 3 Lähetä vedos hyväksyttäväksi merkit@fairtrade.fi Reilun kaupan merkki markkinoinnissa Reilun kaupan merkin käyttö markkinoinnissa onnistuu, kun yritys on allekirjoittanut Reilu kauppa ry:n kanssa joko lisenssisopimuksen tai sopimuksen merkin käytöstä. Reilun kaupan merkin avulla voit kertoa yrityksesi vastuullisuudesta. Merkkiä voi käyttää pääsääntöisesti kahdella tavalla. Reilu kauppa -sertifioidun tuotteen kiinteään yhteyteen lisätty merkki voi olla sellaisenaan, mutta laajemmin Reilun kaupan tuotteisiin tai valikoimaan viittaava merkki vaatii seurakseen lisätekstin, joka kertoo, mitkä tuotteet ovat Reilua kauppaa. Käytä ensisijaisesti sitä versiota Reilun kaupan merkistä, joka on markkinoitavan tuotteen pakkauksessa. Tarvittaessa voit viitata useampiin erilaisiin tuotteisiin Reilun kaupan mustapohjaisella sertifiointimerkillä. Esimerkkejä, miten Reilun kaupan merkki voi näkyä Reilun kaupan tuotteen markkinoinnissa. Reilun kaupan merkki viestinnässä, markkinoinnissa ja koulutusmateriaaleissa Reilun kaupan merkkiä voi käyttää koulutusmateriaaleissa ja muussa Reiluun kauppaan liittyvässä viestinnässä sopimalla siitä Reilu kauppa ry:n kanssa. Lisätietoja antavat merkin käyttö viestinnässä: Mirka Kartano, markkinointipäällikkö arvonimilogot: Jatta Makkula, kansalaistoiminnan asiantuntija Kysy lisää Lisätietoja merkin käytöstä: Juha Tanskanen +358 41 317 8887 juha.tanskanen@fairtrade.fi