Jaa: Viini on parhaimmillaan, kun sen tuotannossa kunnioitetaan ympäristöä ja työntekijöitä, uskovat alkoholijuomien bränditalo Anoran vastuullisuuspäällikkö Catarina Weckman ja argentiinalaisen Montlaiz-viinitilan työntekijä Bruno Costa. Anora on Pohjoismaiden johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo, joka syntyi Altian ja Arcuksen yhdistyessä vuonna 2021. Montlaiz on argentiinalainen, perheomisteinen Reilu kauppa -sertifioitu viinitila ja Anoran yhteistyökumppani. Anoran viineistä vastaava vastuullisuuspäällikkö Catarina Weckman ja Montlaizin työntekijä, varastonhoitaja Bruno Costa kertovat vastuullisemmista viineistä ja yhteistyöstä Reilun kaupan kanssa. Anora haluaa olla juoma-alalla maailmanlaajuisesti esimerkki ja edelläkävijä vastuullisuudessa. Mitä tarkoittaa, että Anora haluaa olla juoma-alalla vastuullisuuden esimerkki? ”Haluamme, että tuotteitamme voi nauttia tietäen, ettei sitä tehdä planeettamme tai ihmisten hyvinvoinnin kustannuksella. Viinien kohdalla tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että valitsemme yhteistyökumppanimme huolella: pyrimme jatkuvasti etsimään sertifioituja viinintuottajia. Reilu kauppa on erinomainen sertifiointi ja teemme yhteistyötä Reilun kaupan kanssa aina, kun se on mahdollista. Reilun kaupan kanssa meillä on turvallinen olo: Reilun kaupan kriteerit ovat kunnianhimoisia, ja Reilu kauppa tukee monia yhteisöjä ja antaa äänen tavallisille ihmisille. Lisäksi tietysti Reilun kaupan takuuhinta ja lisä ovat erittäin tärkeitä tuottajille”, vastuullisuuspäällikkö Catarina Weckman kertoo. Weckmanin mukaan viinien ja muidenkin alkoholijuomien pakkauksilla on suuri vaikutus päästöihin: ”Kehitämme jatkuvasti pakkauksiamme ympäristön kannalta kestävämmiksi. Myös yhteistyö, jota teemme Pohjoismaiden alkoholimonopolien, kuten Suomen Alkon ja Ruotsin Systembolagetin vastuullisuustiimien kanssa, ja esimerkiksi pakkaustuottajien sekä palautus- ja kierrätysyhteisöjen kanssa on meille todella tärkeää. Anoralla itselläänkin on tietysti vaikutuksia planeettaan, ja tavoitteemme on olla omassa tuotannossamme hiilineutraali ilman päästöhyvityksiä vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteitamme ovat myös vahva turvallisuuskulttuuri ja nolla työtapaturmaa, ja meille on tärkeää olla inklusiivinen työpaikka.” Millaisia ovat Anoran Chill Out -viinit ja mikä tekee niistä vastuullisempia viinejä? ”Chill Out -viinibrändi on jo 20-vuotias. Viinit ovat klassisia ja korkeatasoisia viinejä, jotka on tarkoitettu ihan kaikille. Haluamme, että niistä välittyy lämpö ja että niiden parissa voi oikeasti rentoutua, kun tietää, että ne on tuotettu vastuullisemmin sekä ympäristön että työntekijöiden kannalta. Myös pakkaukset on tehty kestävämmin: esimerkiksi hanapakkauksissa on helppo erottaa muovi ja pahvi, emme käytä mustaa muovia, jota ei voi kierrättää, käytämme pääosin kierrätetystä PET-muovista eli rPET-muovista tehtyjä pulloja ja lasipullomme ovat kevyitä,” sanoo Weckman. Chill Out -viinit ovat klassisia ja korkeatasoisia viinejä. Viini on myös pakattu kestävämmin kierrätettyyn PET-muovipulloon tai kevyempään lasipulloon. Kuva: Anora Millainen Reilun kaupan viinitila Montlaiz on Argentiinassa? Yksi Chill Out -viinien tuottajista on Montlaizin viinitila Argentiinassa, joka on sekä luomu- että Reilu kauppa -sertifioitu. ”Kun aikanaan aloitin työt Montlaizilla, huomasin heti eron aiempiin työpaikkoihini, joissa tunsin olevani vain numero muiden joukossa. Montlaizissa työntekijöitä ei ollut kovin paljon, meitä on noin 40, ja kaikki vaikutti järjestelmällisemmältä. Ihmiset tuntevat toisensa nimeltä, työkaverien asuinpaikat tiedetään, samoin se, kuinka voit – ihan kuin perheessä”, varastonhoitaja Bruno Costa kertoo. ”Reilu kauppa tarjoaa mahdollisuuden muutokseen – aiemmin ajattelin, että yksin en siihen pysty, vaikka halusin”, Bruno Costa kertoo. Kuva: Fairtrade/CLAC Miten näkyy se, että Montlaiz on Reilun kaupan viinitila? ”Työolot eivät ole viiniteollisuudessa helpot, ja Argentiinassa inflaatio ja eriarvoisuus ovat monien nuorten esteinä elämässä etenemiselle. Reilu kauppa tarjoaa mahdollisuuden muutokseen – aiemmin ajattelin, että yksin en siihen pysty, vaikka halusin. Lähdin Montlaizissa heti mukaan Reilun kaupan lisän käytöstä päättävään komiteaan. Reilussa kaupassa olemme osa hyvää tekemisen ketjua ja tiedämme, että emme ole yksin. Parannamme työntekijöiden, perheidemme ja koko yhteisön oloja yhdessä tilan johdon kanssa”, Costa toteaa. ”Omassa perheessäni Reilun kaupan lisän tuoma hyöty on näkynyt esimerkiksi siinä, että vuosia hengityselinsairaudesta kärsinyt poikani on saanut tarvittavaa hoitoa, koska lisällä on voitu ottaa terveysvakuutus Montlaizin työntekijöille.” Mitä kuluttajan pitäisi tietää Reilun kaupan viineistä? ”Jos voi valita kahden pullon välillä ja toinen on Reilun kaupan viiniä, kannattaa tiedostaa, mistä Reilun kaupan merkki kertoo: sen takana on paljon ihmisiä, jotka tekevät kaikkensa sen eteen, että tuote ei aiheuttaisi ongelmia. Reilun kaupan viinit on tehty rakkaudella ja huolella rypäleiden keräämisestä pullottamiseen saakka. Eli me olemme tehneet työmme täydestä sydämestä, ja kun kuluttaja kaupassa valitsee Reilun kaupan viinin, hän voi puolestaan auttaa meitä tekemään muutoksia ja olla osa ketjua”, kertoo Costa. Yksi Chill Out -viinien tuottajista on Montlaizin viinitila Argentiinassa, joka on sekä luomu- että Reilu kauppa -sertifioitu. Kuva: Fairtrade/CLAC Miltä näyttää Reilun kaupan viinien tulevaisuus? Weckman toteaa, että kuluttajien kanssa käydyissä keskusteluissa nousee aina esiin, että he haluavat ostaa vastuullisia tuotteita, myös viinejä, mutta he eivät aina tiedä miten. ”Ja vaikka esimerkiksi Reilun kaupan merkki tunnistetaan hyvin, voi olla vaikea löytää Reilun kaupan viinejä hyllyriveiltä. Esimerkiksi Systembolaget auttaa kuluttajia tekemään vastuullisempia valintoja niin, että se on koonnut ”Vastuullinen valinta” -erikoisvalikoiman. Näiden tuotteiden pitää täyttää tietyt vaatimukset, joissa huomioidaan sekä ympäristö- että sosiaalinen vastuu. Molempien maiden monopolit ovat kyllä erittäin vahvasti edistämässä kestävää kehitystä ja tuotantoketjujen vastuullisuutta.” Anoran vastuullisuuspäällikön, Catarina Weckmanin, mukaan kuluttajilla on halua ostaa vastuullisia tuotteita, mutta he eivät aina tiedä, mistä ja miten niitä löytää. Kuva: Montlaiz/Anora Teksti: Sanna JäppinenArtikkelin pääkuva: Fairtrade/CLAC Anora Asiakastarinat Montlaiz-viinitila Reilun kaupan viini Vastuullisuus Viini Viinintuotanto Yritysvastuu