Jaa: Reilun kaupan viikolla 22.-28.10. kampanjoidaan läpinäkyvien tuotantoketjujen sekä vastuullisesti tuotettujen elintarvikkeiden ja tekstiilien puolesta. Yhä useampi kuluttaja on kiinnostunut tuotteiden alkuperästä. Missä tuotanto tapahtuu, mistä raaka-aineet tulevat? Miten tuotannossa kohdellaan työntekijöitä ja luontoa? Vaikka yritystenkin kiinnostus valmistamiensa ja myymiensä tuotteiden alkuperään on kasvussa, tuotantoketjujen tuntemisessa on vielä paljon parannettavaa. Tuotantopaikkojen tietäminen ja julkistaminen ovat vastuullisen tuotannon ensiaskeleita. Kun tuotantopaikat tiedetään, päästään käsiksi tärkeimpiin kysymyksiin: miten tuotanto vaikuttaa ihmisiin, yhteiskuntaan ja luontoon? Miten yritys voi poistaa kielteiset vaikutukset ja vahvistaa myönteisiä vaikutuksia? #Tunneketjusi – kuluttajat vaativat avoimuutta ja vastuullisuutta Reilu kauppa ry on yhdessä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen (SASK) ja Eettisen kaupan puolesta ry:n kanssa kerännyt nimiä #tunneketjusi-haasteeseen. Tuhannet kuluttajat ovat osallistuneet allekirjoittamalla joko kampanjakortin tai verkkosivuilla olevan lomakkeen vedotakseen Suomessa toimiviin elintarvike-, tekstiili- ja ravitsemusalan yrityksiin. Haasteen allekirjoittajat ilmoittavat haluavansa vastuullisesti tuotettua ruokaa ja tekstiileitä sekä esittävät yrityksille toiveen kertoa, mistä niiden raaka-aineet ja tuotteet tulevat ja miten yritykset varmistavat, että työntekijöitä ja ympäristöä kohdellaan hyvin. Haastepostikortteja on allekirjoitettu tähän mennessä yli 1000 kappaletta ja verkkohaasteeseen on kertynyt yli 4 700 allekirjoitusta. Tunneketjusi-haasteen voi allekirjoittaa vielä Reilun kaupan viikon aikana eli 28.10. mennessä. Haaste luovutetaan loppuvuoden aikana tunnetuille Suomessa toimiville elintarvike-, tekstiili- ja ravitsemusalan yrityksille, jotka hankkivat raaka-aineita kehitysmaista. Haasteen saavat mm. Paulig, Meira, Fazer, Valio, Alko, S-ryhmä, K-ryhmä, Lidl, Stockmann, Tokmanni, Luhta, Reima ja Halonen. Allekirjoita Tunneketjusi-haaste! Yritykset vastaavat Tunneketjusi-haasteeseen –artikkeli