Joka kymmenes ihminen maailmassa käy töissä ja elää silti alle kahdella dollarilla päivässä.

Lämmin kiitos kaikille #tunneketjusi-haasteen allekirjoittaneille.

Tällä verkkosivulla olleen Suomessa toimiville elintarvike-, tekstiili- ja ravitsemusalan yrityksille suunnatun haasteen allekirjoitti yhteensä 5 547 ihmistä. Lisäksi kampanjapostikortteja allekirjoitettiin yhteensä lähes 2 000.

Allekirjoituksilla ilmaistiin halu saada ostaa vastuullisesti tuotettua ruokaa ja tekstiileitä. Allekirjoittaneet toivoivat, että yritykset kertoisivat, mistä niiden käyttämät raaka-aineet ja tuotteet tulevat ja miten yritykset varmistavat, että työntekijöitä ja ympäristöä kohdellaan hyvin.


Haaste luovutetaan loppuvuodesta 2018 tunnetuille Suomessa toimiville elintarvike-, tekstiili- ja ravitsemusalan yrityksille, jotka hankkivat raaka-aineita kehitysmaista. Haasteen saavat mm. Paulig, Meira, Fazer, Valio, Alko, S-ryhmä, K-ryhmä, Lidl, Stockmann, Tokmanni, Luhta, Reima ja Halonen.

Yritykset vastaavat Tunneketjusi-haasteeseen -artikkeli 23.10.2018

Vaadi yrityksiltä avoimuutta

25 miljoonaa ihmistä on pakkotyössä. 152 miljoonaa lasta tekee terveydelleen tai koulunkäynnilleen haitallista työtä.

Kasvava joukko yrityksiä tekee töitä vastuullisuutensa eteen. Ne kartoittavat tuotteiden alkuperää, käyttävät vastuullisuussertifioituja raaka-aineita ja tekevät yhteistyötä ammattiliittojen kanssa.

Silti vaaditaan vielä paljon työtä. Esimerkiksi maailman sadasta suurimmasta vaatemerkistä 32 julkistaa tehtaansa, 14 antaa tietoa tehtaiden alihankkijoista, mutta yksikään ei julkaise raaka-aineidensa lähteitä. Yhteensä 34 merkkiä on sitoutunut maksamaan elämiseen riittäviä palkkoja, mutta vain neljä brändiä raportoi edistyneensä palkkojen parantamisessa. Nämä tiedot on kerännyt Vaatevallankumous-kampanja.

Myös monen elintarvikkeen alkuperä on tuntematon ja tuotanto-olosuhteissa on ongelmia. Finnwatch- ja SOMO-yritysvastuujärjestöjen tutkimukset ovat viime vuosina löytäneet lapsityötä, pakkotyötä, laittoman matalia palkkoja ja muita vakavia työ- ja ihmisoikeuksien loukkauksia esimerkiksi kahvin, teen, ananasmehun, sokerin, palmuöljyn, broilerin ja tonnikalan tuotannosta.

Kansainvälisesti yritysten vastuu työ- ja ihmisoikeuksista on selkiytynyt viimeisen vuosikymmenen sisällä. YK:ssa on sovittu Yritystoimintaa ja ihmisoikeuksia koskevat periaatteet, joiden mukaan yritysten pitää tunnustaa julkisesti, että niillä on velvollisuus kunnioittaa ihmisoikeuksia. Lisäksi niiden tulee aloittaa jatkuva prosessi, jossa ne

  1. kartoittavat oman toimintansa ja tuotantoketjujensa ihmisoikeusongelmia
  2. minimoivat ja korjaavat suurimmat ongelmat
  3. raportoivat julkisesti suurimmat ongelmansa ja edistyksensä niiden korjaamiseksi.

Yritysten tulee tuntea ketjunsa, sillä se on vastuullisen yritystoiminnan ensiaskel.