Jaa: Reilun kaupan markkinointiin ja viestintään on tullut uusia voimia, kun Siiri Saarela-Mäkinen ja Meri Savonen liittyivät yhdistyksen riveihin. Kuka olet, mistä tulet? Siiri: Olen 33-vuotias helsinkiläistynyt turkulainen, jonka tausta on kaupallisessa markkinoinnissa. Viimeiset vuodet olen työskennellyt elintarvikkeiden markkinoinnissa, mutta kokemusta löytyy myös muun muassa lentoyhtiön ja kuntosaliketjun markkinoinnista. Tällä hetkellä viimeistelen kauppatieteiden maisterin opintojani Oulun yliopistossa, pääaineenani vastuullinen markkinointi. Minua motivoi etenkin se, miten markkinoinnilla voidaan vaikuttaa kestävämpiin valintoihin ja rakentaa merkityksellisiä asiakaskokemuksia. Vapaa-ajalla minut löytää luultavimmin Crossfit-salilta, lenkkipolulta tai erilaisista harrastuksista koirani kanssa. Meri: Olen toimiston paluumuuttaja, sillä työskentelin Reilun kaupan viestinnässä vuodet 2008–2011. Tässä välissä olen ehtinyt tehdä toimittajan, kirjailijan, sanoittajan, viestintäpäällikön ja tuottajan töitä, mutta rakkaus Reilua kauppaa kohtaan ei ole missään vaiheessa laimentunut. Mitä kaikkea työhösi kuuluu? Siiri: Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkönä vastaan yhdistyksen markkinoinnista, brändistä ja viestintä- ja markkinointikanavista sekä erikseen nimetyistä asiakkuuksista ja tuoteryhmistä. Lisäksi toimin osana Reilun kaupan kansainvälistä markkinointitiimiä ja tuen Baltian markkinointia. Meri: Viestinnän asiantuntijana selkeytän, innostan, yksinkertaistan, perustelen ja todella usein myös tiivistän. Haluan, että Reilu kauppa löydetään silloin kuin sitä etsitään sekä myös silloin kuin ei. Työpöydälleni kuuluu isoja kokonaisuuksia ja pieniä yksityiskohtia sekä ihanan paljon vuorovaikutusta toisten ihmisten kanssa. Mitä odotat erityisesti? Siiri: Odotan erityisesti sitä, että pääsen oppimaan lisää järjestön toiminnasta ja kasvamaan vähitellen Reilun kaupan asiantuntijaksi Suomessa. Olen innoissani päästessäni osaksi työyhteisöä, jolla on globaalia merkitystä. Lisäksi odotan sitä, että pääsen syventymään vastuullisuusteemojen pariin kokonaisvaltaisemmin – niin yhteiskunnallisesta, ympäristöllisestä kuin taloudellisestakin näkökulmasta. Meri: Nyt eletään jännittäviä aikoja, kun niin moni sääntely, myllerrys ja odotus vyöryy yrityskentälle ja useat organisaatiot alkavat kantaa toimistaan vastuuta ennennäkemättömällä tavalla. Odotan kiinnostavia puheenaiheita ja hyviä keskusteluista. Harva asia on mustavalkoinen tai ratkaisu täydellinen mutta aidosti yrittämällä pääsee jo pitkälle. Mitä Reilu kauppa sinulle merkitsee? Siiri: Konkreettista ja kuluttajalle helppoa tapaa edistää vastuullisuutta ja reilumpaa kaupankäyntiä. Meri: Mahdollisuutta välittää niistä ihmisistä, joiden pitkäjänteisen työn tulos näkyy omassa elämässäni monia kertoja joka ikinen päivä. En minä osaa kasvattaa kahvia tai banaania mutta olen kiitollinen siitä, että jotkut toiset osaavat. Mikä on ensimmäinen muistosi Reilusta kaupasta? Siiri: Kuten varmasti todella monella suomalaisella, niin myös minulla varhaisimmat muistot liittyvät banaaneihin ja siihen, että olen hahmottanut, mikä ero Reilun kaupan banaaneilla on sertifioimattomiin banaaneihin. Meri: Norsumerkki kahvipaketin kyljessä. Uusi sertifiointimerkki tuntui oudolta pitkän aikaa. Onko jokin uudessa työssäsi yllättänyt sinut? Siiri: Varmaankin se, miten paljon erilaisia termejä ja lyhenteitä Reilun kaupan maailmaan liittyy. Niiden opettelemisessa menee tovi… Meri: Luulin jo tietäväni paljon, mutta se, että kolmasosa suurimpien tuottajamaiden kaakaoviljelmien työvoimasta on edelleen lapsia, yllätti kyllä. Missä asioissa sinuun kannattaa olla yhteydessä: Siiri: Minuun voi olla yhteydessä Reilun kaupan brändiin ja kaupallisiin kampanjoihin liittyen. Tehdään yhdessä Reilusta kaupasta entistä näkyvämmän ja vaikuttavamman osan suomalaisten arkea! Meri: Ihan missä tahansa! Jos en tiedä vastausta, kaivan sen kyllä esiin. Tärkeintä on, että vastuullisuus kiinnostaa, ja tällä hetkellä se on suorastaan megatrendi, mikä on viestijälle aina iloinen asia.