Jaa: Yli puolet suomalaisista sanoo vastuullisuuden vaikuttavan ostopäätökseen. Reilun kaupan merkki tunnistetaan vastuullisuusmerkeistä parhaiten, ja se vaikuttaa positiivisesti mielikuvaan tuotteesta, ilmenee Reilun kaupan teettämästä kyselytutkimuksesta. Reilun kaupan tunnettuus on saavuttanut viime vuosina vakaan tason: 90 prosenttia suomalaisista tunnistaa Reilun kaupan merkin, ja erityisen hyvin se tunnetaan nuorten keskuudessa, selviää Reilun kaupan Verianilla teettämästä kyselytutkimuksesta. Lähes 40 prosenttia niistä, jotka Reilun kaupan merkin tuntevat, ostavat säännöllisesti Reilun kaupan tuotteita – ja lähes 90 prosenttia ainakin silloin tällöin. Säännöllisesti Reilun kaupan tuotteita ostavat kertovat tärkeimmiksi syiksi hyödyn ja merkityksen viljelijöille sekä mahdollisuuden auttaa ja vähentää köyhyyttä. Suomalaisille tärkein Reilun kaupan tuote on banaani: kolmasosalle suomalaisista (31%) on tärkeää, että sitä löytyy lähikaupasta – eli se on helposti saatavilla. Seuraavaksi eniten lähikaupasta halutaan ostaa Reilun kaupan kahvia (18%). Taantuma ei näy maksuhalukkuudessa Vaikka taantuma kurittaa suomalaisten kukkaroa, suomalaista selvä enemmistö eli 63 prosenttia olisi myös valmis maksamaan vähintään viisi prosenttia enemmän tuotteesta, jonka tuotannossa maksetaan elämiseen riittävää palkkaa. Maksuhalukkaiden osuus on hieman noussut edellisvuodesta. ”Taloudellisesti haastavina aikoina nämä ovat hienoja uutisia. Ne kertovat siitä, että suomalaiset sekä tunnistavat ja tuntevat Reilun kaupan ja luottavat työhömme, sanoo Reilu kauppa ry:n asiakkuusjohtaja Heli Le. ”Luottamus lisää sitoutumista ja halua myös maksaa Reilun kaupan tuotteista. Tämä näkyy siinä, että Reilun kaupan tuotteita kerrotaan ostettavan säännöllisesti.” Reilun kaupan profiili on ainutlaatuinen ja erottuva Kyselyn perusteella Reilu kauppa on vastuullisuusmerkeistä selkeästi tunnetuin, ja suuri enemmistö suomalaisista, noin 70 prosenttia, arvioi, että Reilun kaupan merkki vaikuttaa positiivisesti mielikuviin tuotteesta tai brändistä. Suomalaiset tietävät, mistä merkki kertoo: yli puolet liittää Reilun kaupan merkkiin oikeudenmukaisen korvauksen viljelijöille ja työntekijöille ja yli 40 prosenttia viljelijöistä välittämisen. Seuraavaksi useimmin katsotaan, että merkki viestii ihmisoikeuksien toteutumisesta ja siitä ettei lapsityövoimaa ole käytetty. Reilun kaupan toimintaan myös luotetaan: 68 prosenttia niistä, jotka tuntevat merkin, luottaa Reilun kaupan edistävän viljelijän etua. ”Kyselyn perusteella Reilun kaupan profiili on hyvin ainutlaatuinen, erottuva ja tunnistettava”, Heli Le toteaa. Vastuullisuus vaikuttaa yli puolen ostopäätökseen Tuotteiden tuotanto-olot kiinnostavat kuluttajia: lähes kolme neljäsosaa (71%) suomalaisista pitää elintarvikkeiden ja tekstiilien alkuperää ja vastuullisuutta koskevaa tietoa kiinnostavana ja tärkeänä. Suomalaisilta kysyttiin myös, kuinka paljon tuotteen vastuullisuus vaikuttaa ostopäätökseen. Kyselyn mukaan vastuullisuudella on erittäin tai melko paljon merkitystä ostopäätökseen yli puolella eli 54 prosentilla suomalaisista. Selkeästi eniten ostopäätökseen vaikuttaa se, että tuotannossa ei ole hyväksikäytetty lapsityötä (60 %) tai pakkotyötä (45 %). Seuraavaksi tärkeimpiä vastuullisuusteemoja kuluttajien mielestä ovat turvalliset ja kunnolliset työolot tuottajille ja elämiseen riittävät ansiot. ”Nämä ovat Reilun kaupan vahvuuksia, joista meidät myös parhaiten tunnetaan. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden rinnalla myös ympäristöasiat on huomioitu kattavasti Reilun kaupan kriteereissä. Esimerkiksi metsäkadon vähentämisen osalta kriteerimme ovat hyvin kunnianhimoisia. Kyselyssä tämä näkyy niin, että meidät liitetään aiempaa enemmän myös ympäristöteemoihin”, Heli Le toteaa. Reilun kaupan asema markkinoilla -kyselytutkimuksen toteutti lokakuussa 2024 Verian. Verkkopaneeliin vastasi 1017 täysi-ikäistä suomalaista. Tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien näkemyksiä muun muassa Reilun kaupan tunnettuudesta ja luotettavuudesta, syitä ostaa Reilun kaupan tuotteita ja maksuvalmiutta tuotteiden suhteen. Tutkimus on toistettu vuodesta 2017 lähtien. Teksti: Sanna Jäppinen Kuluttajatutkimus Kuluttaminen Reilu kauppa Vastuullisuus