Jaa: Kuluttaja ei saa yksin olla se, jonka vastuulle jää varmistaa, että ostoskärryyn päätyvien tuotteiden alkuperä on vastuullinen. Tämän mielipiteen jakavat sekä kuluttajat, Reilu kauppa ry että Suomessa toimivat kaupparyhmät. Reilu kauppa ry järjesti lokakuussa 2016 kaupparyhmille suunnatun #haastakauppareiluksi -kampanjan, jossa vedottiin kauppoja lunastamaan merkittävä roolinsa vastuullisen kuluttamisen mahdollistajana. Alkuvuoden aikana Reilu kauppa ry:n edustajat ovat käyneet tapaamassa Keskon, S-ryhmän, Lidlin ja Alkon johtoa ja välittäneet haasteen viestin. – Kaikki kaupparyhmät ovat meille tuttuja yhteistyökumppaneita, joten meidät ja haaste otettiin vastaan hyvin positiivisesti. Tapaamisista lähti heti viriämään monia uusia yhteistyöideoita, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen. Mitä Reilu kauppa ry ehdotti kaupoille? Laajempi valikoima Reilun kaupan tuotteita Vähintään yksi Reilun kaupan tuotevaihtoehto tarjolle jokaiseen tuotekategoriaan, jossa Reilun kaupan tuotteita on olemassa Reilun kaupan tuotteiden pitää saada kaupasta näkyvät hyllypaikat, joista ne löytyvät helposti Kaupan oma kate Reilun kaupan tuotteille kohtuulliseksi Tarjouskampanjoita myös Reilun kaupan tuotteille Ostotoiminnassa ei saa olla hyvän kauppatavan vastaisia käytäntöjä Miten ehdotukset otettiin vastaan? Kaikilla kaupparyhmillä on jo valikoimissaan Reilun kaupan tuotteita, joten kaikissa kaupparyhmissä tiedetään, että niille on kysyntää. – K-ryhmän ja Reilu kauppa ry:n yhteisenä tavoitteena on kasvattaa Reilun kaupan tuotteiden kysyntää ja menekkiä Suomen markkinoilla. Olemme kasvattaneet Reilun kaupan tuotteiden myyntiä viimeisen kahden vuoden aikana yli 30 prosenttia. Reilun kaupan tuotteita on tällä hetkellä K-ruokakaupoissa yli 200 kpl ja laajasti eri tuotekategorioissa. Pyrimme kasvattamaan ja monipuolistamaan edelleen valikoimaa. Toivomme tavarantoimittajilta mielenkiintoisia ja asiakkaiden suuntaan uusia houkuttelevia tuotteita, sanoo vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske Keskon päivittäistavarakaupasta. – Reilun kaupan tuotteet ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten ostoskoreissa. Kasvunvaraa on silti edelleen. Uskon, että paras keino lisätä Reilun kaupan myyntiä on tuoda uusia hyviä tuotteita tarjolle, eri tuoteryhmiin. Kannustankin valmistajia ja maahantuojia tarjoamaan kiinnostavia tuotteita rohkeasti valikoimiimme, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta. – Vastuullisuussertifioidut tuotteet lisääntyvät jatkuvasti, sillä haluamme tehdä vastuullisten valintojen tekemisen asiakkaillemme helpoksi. Olemme päättäneet panostaa sertifiointeihin erityisesti riskimaissa tuotettujen raaka-aineiden, kuten kaakaon, kahvin ja teen osalta. Viime vuonna korvasimme esimerkiksi Crownfield-suklaamurojemme kaakaon Reilun kaupan kaakaolla. Lisäksi joulunajan Favorina-suklaissamme oli käytetty ainoastaan Reilun kaupan kaakaota, sanoo kaupallinen johtaja Timo Hansio Lidl Suomesta. Myös Alko otti haasteen vastaan – Vastuullisuus on yksi asiakkaiden ostopäätöksiä ohjaavista kriteereistä, joka on mukana Alkon valikoimapäätöksiä tehtäessä. Otamme kuluttajien toiveet Reilun kaupan tuotevalikoiman edelleen kehittämiseksi vastaan, toteaa Senior Category Manager Mika Kauppinen. Alkosta kerrotaan, että eettisten tuotteiden näkyvyys myymälässä on yksi Alkon kehityskohteista. Kuluttajien kiinnostus niin ihmisoikeuskysymyksiä kuin ympäristönäkökulmiakin kohtaan on kasvussa. Tähän kehitykseen Alko pyrkii löytämään uusia, kuluttajia aiempaa paremmin palvelevia ratkaisuja niin myymälöissä kuin verkkokaupassa. – Kaupparyhmien myönteinen suhtautuminen Reiluun kauppaan ja reilusti tuotettujen tuotteiden valikoiman laajentamiseen ovat erittäin hienoja asioita, mutta meillä on vielä paljon työtä tehtävänä, jotta valikoimat todella koostuisivat vain tuotteista, joiden raaka-aineiden viljelijöillä olisi mahdollisuus tulla työllään toimeen, Reilu kauppa ry:n Janne Sivonen jatkaa.