Jaa: Kespro-tukku palvelee muun muassa ravintoloita, julkishallinnon toimijoita ja K-kauppoja. Asiakkaita kannustetaan Reilun kaupan tuotteiden käyttöön ja heitä autetaan kertomaan vastuullisemmista valinnoista kuluttajille. Keskon omistama Kespro on Suomen suurin foodservice-tukku, joka tarjoaa asiakkaille sekä tuotteita että palveluita. Foodservice-sektori ja Kespron asiakaskunta on laaja: käytännössä se kattaa kaikki toimijat, jotka tarjoavat ruokaa kodin ulkopuolella. Ravintoloiden ohella joukossa on esimerkiksi hotelleja, henkilöstöravintoloita, julkishallinnon laitoksia, liikenneasemia ja K-ryhmän kauppoja. Milloin Kespron yhteistyö Reilun kaupan kanssa alkoi, ja mitä yhteistyölle kuuluu? ”K-ruokakauppoihin Reilun kaupan tuotteet tulivat jo vuonna 1999, ja ensimmäinen Ruokakeskon ja Reilun kaupan yhteistyösopimus solmittiin vuonna 2007. Kespron vastuullisuusraportoinnissa Reilun kaupan tuotteet olivat ensi kerran mukana vuonna 2016, ja siitä lähtien on pystytty erottelemaan, paljonko myymistämme tuotteista on maksettu Reilun kaupan lisää. Yhteistyö on tiivistynyt viime vuosina: mietimme säännöllisesti yhdessä, millainen toiminta palvelee parhaiten juuri foodservice-alaa”, vastuullisuusasiantuntija Valtter Vuori sanoo. ”Omalla vastuualueellani yhteistyö syveni merkittävästi vuonna 2020 Reilun kaupan viikon aikaan, kun meillä vieraili Reilun kaupan hedelmätoimittaja”, kertoo hedelmien ja vihannesten sekä kukkien osto- ja myyntipäällikkö Terhi Aunila. ”Saimme Reilu kauppa ry:ltä ison tuen toimintamallin luomisessa, ja kokemuksemme on, että Reilun kaupan tuotteet ovat hinta–laatusuhteeltaan hyvinkin kilpailukykyisiä. Arvostan yhteistyötä todella paljon: sen avulla Kespro voi olla vastuullisuuden suunnannäyttäjä foodservice-alalla.” Miksi Reilun kaupan sertifiointi on Kesprolle tärkeä? ”Reilun kaupan kunnianhimoiset kriteerit sopivat hyvin yksiin Keskon vastuullisuusstrategian kohtien 1 ja 2 kanssa, eli vastuuseemme ilmastosta ja luonnosta sekä arvoketjuista, joihin kuulumme. Kespro on kauttakulkutukku, mutta me voimme vaikuttaa suosimalla sertifioituja tuotteita ja edistämällä niiden valintaa asiakkaidemme parissa – eli yhdessä saavutetaan enemmän. Reilu kauppa on myös luotettava kumppani, ja siinä on kolmannen osapuolen varmistus. Myös Kespro auditoidaan säännöllisesti”, Vuori sanoo. ”Viimeiset 3–4 vuotta vastuullisuus on ollut keskiössä oikeastaan kaikessa Keskon ja Kespron tekemisessä, ja on hyvin luontevaa, että Reilu kauppa on tullut entistä vahvemmin mukaan. Reilulla kaupalla on myös kuluttajien puolella erittäin hyvä imago, ja sen kohdalla voi hyvillä mielin luottaa siihen, että asiat hoidetaan alkuperämaassa ja eri vaiheissa ketjua hyvin”, Aunila toteaa. Millainen on Kespron Reilun kaupan tuotevalikoima? ”Vuonna 2022 Kesprolla oli tarjolla 280 erilaista Reilu kauppa -sertifioitua tuotetta. Reilun kaupan kahvi on suvereeni ykkönen, ja lisäksi tarjolla on esimerkiksi Reilun kaupan hedelmiä, hunajaa, sokeria, teetä, kaakaota ja suklaata, jopa jäätelöä. Olemme ylpeitä siitä, että Kesprolla Reilun kaupan tuotteiden myynti on vuosi vuodelta hieman kasvanut. Vuonna 2022 Reilun kaupan lisää maksettiin tuottajille Kespron myymistä tuotteista lähes 150 000 euroa. Yhteensä koko K-ryhmässä on vuosina 2009–2022 maksettu Reilun kaupan lisää yli 8,3 miljoonaa euroa – se on aika merkittävä summa”, Vuori toteaa. Reilun kaupan kahvi on myös Kesprolle ykköstuote. Lisäksi tarjolla on esimerkiksi Reilun kaupan hedelmiä, hunajaa, sokeria, teetä, kaakaota ja suklaata, jopa jäätelöä. Miten Kespro edistää Reilua kauppaa? ”Meillä ei ole suoraa yhteyttä kuluttajiin, vaan asiakkaamme palvelevat loppukäyttäjiä. Ei riitä, että promoamme Reilun kaupan tuotteita, vaan haluamme myös helpottaa asiakkaidemme reiluja valintoja ja kannustaa heitä kertomaan niistä. Reilun kaupan kanssa ja sisäisesti tästä keskustellessamme kutsumme toimintaa reiluttamiseksi”, Vuori sanoo. ”Vähittäiskaupassa voi laittaa Reilun kaupan appelsiinien päälle Reilun kaupan merkin näkyviin, mutta ravintolassa reiluista appelsiineista puristetun mehun kohdalla tuotteesta kertominen on vaikeampaa – näkyvyyttä on mietittävä luovasti. Esimerkiksi asiakaslehdessämme kerromme, mitä Reilu kauppa -yhteistyö voi olla, miten Kespro voi olla tukena ja millaisia ratkaisuja olemme jo toteuttaneet.” Millaisilta vaikuttavat tulevaisuudennäkymät Reilun kaupan kysynnälle? ”Asiakkaiden suunnalta tulee signaaleja, että haluttaisiin ostaa Reilua kauppaa ja esimerkiksi luomusertifioituja tuotteita. Foodservice-ala on kuitenkin ollut viime vuodet kovilla vaikean maailmantilanteen takia, ja valintoja tehdään hintaperusteisesti. En jaksa uskoa, etteikö vieläkin useampi ravintola suosisi vastuullisia valintoja, jos se vain olisi taloudellisesti mahdollista: Reilu kauppa -sertifiointia ihan varmasti arvostetaan”, Aunila arvioi. ”Reilun kaupan tuotteiden ja raaka-aineiden kysynnän kasvuun voi vaikuttaa esimerkiksi yritysten lisääntyvä raportointitarve vastuullisuusasioissa. Varsinkin jos Reilun kaupan kriteerit ovat yhteneväisiä sen suhteen, miten YK:ssa ja EU:ssa määritellään se, mitä asioita arvoketjuissa on hoidettava kuntoon”, Vuori uskoo Lue myös Kespron Menu-lehden juttu (04/2023), jossa kerrotaan Juveneksen ja Tampereen yliopiston tarjoamista Reiluista tuotteista. Artikkelin teksti: Sanna Jäppinen Asiakastarinat Foodservice Kespro Reilun kaupan sertifiointi Reilun kaupan tuotteet Vastuullisuus Yritysvastuu