Tuore puheenjohtaja kannustaa yrityksiä kestävyysmurroksessa rohkeuteen

Kysyimme Reilu kauppa ry:n puheenjohtajana vuoden alussa aloittaneelta Maria Sangderilta, mikä uudessa tehtävässä innostaa, millaista osaamista hän tuo mukanaan ja miten Reilu kauppa voi tukea yrityksiä kestävyysmuutoksessa.

Maria Sangder, olet vastuullisen ja kestävän liiketoiminnan ammattilainen, mikä on koulinut sinusta sellaisen? 

Viimeksi olin konsulttiyritys Gaia Consultingin toimitusjohtajana. Gaiassa tuimme sekä yrityksiä että julkisen sektorin organisaatioita siinä, miten niistä tulisi entistä kestävämpiä. Sitä ennen olin liikkeenjohdon konsultti ja keskityin strategioihin: keskeisenä kulmana oli se, miten varmistetaan kestävyys myös tulevaisuudessa.  

Reilun kaupan kannalta mielenkiintoinen kombinaatio on se, että aiemmin olen tehnyt työtä päivittäistavarakaupan parissa, eli sekä ympäristö että tuotteet, joiden parissa Reilu kauppa toimii, ovat minulle tuttuja.  

Mikä sinua innostaa uudessa tehtävässä? 

Reilu kauppa on ollut edelläkävijä yritysten sosiaalisessa vastuussa, joihin muut toimijat ovat heränneet vasta viime vuosina. Olen erityisen ylpeä siitä, miten Suomessa Reilu kauppa ry on tehnyt kunnianhimoista työtä ja kehittänyt jatkuvasti uutta, kuten viime vuonna toteutettu historiallinen luonnonmarjojen sertifiointi. On hienoa saada nyt olla itse mukana tässä työssä.  

Hyvältä tuntuu myös se, että palaan juurilleni nuoruuden intohimoni pariin. Opiskeluaikana tutkin sitä, miten yritysten toiminta voi tukea kansantalouden ja ihmisten hyvinvointia.  

Millaista osaamista tuot Reiluun kauppaan? 

Gaiassa näin, millaisia yritysten kestävyyshaasteet ovat, ja uskon että pystyn arvioimaan, miten Reilun kaupan tuotteet ja palvelut suhteutuvat niihin. Substanssiosaamiseni ydinalue on strategioiden kehittäminen ja toimeenpano, ja myös sitä pääsen hyödyntämään, kun tänä vuonna alkaa Reilun kaupan uuden strategian laadinta.  

Mitä Reilu kauppa voi tarjota yrityksille kestävyysmuutokseen? 

Yritysten pitää ottaa huomioon valtava määrä asioita kestävyytensä kehittämisessä, ja tärkeä työ ei saa hukkua siihen, ettei ole tarjolla työkaluja tai tukea. Näen, että Reilun kaupan rooli on vahvimmillaan toimitusketjujen vahvistamisessa ja kestävyyssääntelyn edellyttämän merkityksellisen vuoropuhelun rakentamisessa, erityisesti ketjujen alkupään kanssa. Yrityksiä kestävässä siirtymässä tukee koko Reilun kaupan verkosto, johon kuuluu alkutuottajien lisäksi mm. kuntia, kaupunkeja, oppilaitoksia, seurakuntia ja järjestöjä. 

Entä mitä odotat yrityksiltä? 

Haluan katsoa asioita positiivisen kautta. Suurimmalla osalla yrityksistä on tahtotila muuttaa toimintaansa kestävämmäksi. Eli kannustan yrityksiä viemään rohkeasti eteenpäin hankkeita kestävyyden edistämiseksi! Eikä tarvitse valita joko–tai, sillä kaikki kiteytyy siihen, että mitä kestävämpää toiminta on, sitä parempaa liiketoimintaa se myös yleensä on. Kannustan yrityksiä myös parantamaan vastuullisuustyönsä vaikuttavuutta yhdessä järjestöjen kanssa.  

Miksi Reilun kaupan toiminta on edelleen tärkeää nykymaailmassa? 

Kaikki toimitusketjut eivät valitettavasti edelleenkään ole reiluja. Monessa maassa on vaikeaa ansaita elämiseen riittävää toimeentuloa ja pientuottajien neuvotteluasema kansainvälisessä kaupassa on heikko. Voisi jopa sanoa, että tänä päivänä Reilun kaupan kaltainen yhteistyö on tärkeämpää kuin koskaan. Reilun kaupan vahvuus on luotettavuus, joka on syntynyt vuosikymmenten työn ansiosta.  

Millainen puheenjohtaja aiot olla? 

Puheenjohtajan vastuulla on varmistaa, että toiminta jatkuu fiksuna, tehdään hyvää työtä ja saadaan aikaan käyttökelpoinen strategia. Muodollisten vastuiden rinnalla haluan kuunnella toimiston toiveita. Koen, että minun tehtäväni on mahdollistaa, että he voivat jatkaa sitä mahtavaa työtä, jota ovat tehneet. Olen tukena siinä, mitä he toivovat ja missä he kaipaavat apua. 

Teksti: SANNA JÄPPINEN