Reilu kauppa kasvattaa kahvin ja kaakaon markkinoita väliaikaisella sääntelyllä

Reilun kaupan kahvin ja kaakaon tuottajat eivät saa kaikkea tuotantoaan myytyä Reilun kaupan markkinoille. Uusien mukaan pyrkivien tuottajien tulee hankkia uusia ostajia ennen kuin ne sertifioidaan, jotta kilpailu ei mene mahdottomaksi.

Jos kahvia tai kaakaota tuottava osuuskunta tai tuotteita välittävä kauppias haluaa kesäkuun alun jälkeen tulla mukaan Reiluun kauppaan, sen on osoitettava, että sillä on tuotteille uudet markkinat ketjun toisessa päässä.

Kyseessä on Fairtrade Internationalin väliaikainen päätös suojella olemassa olevia tuottajia, ja näin kasvattaa järjestelmässä mukana olevien tuottajien, osuuskuntien ja treidereiden tuloja.

Nykyisin Reilussa kaupassa mukana olevat kahvin ja kaakaon tuottajaosuuskunnat saavat myytyä vain osan tuotannostaan Reilun kaupan järjestelmän kautta, loput he joutuvat myymään heikoimmin ehdoin maailmanmarkkinoille.

”Reilu kauppa tarjoaisi viljelijöille riittävän elintason, jos he saisivat myytyä kaiken Reiluna”, sanoo Reilu kauppa ry:n kaupallisen työn päällikkö Tuija Kopra.

Halukkaita kahvin ja kaakaon tuottajia olisi Reiluun kauppaan tulossa mielellään, koska Reilusta kaupasta on heille selkää etua. Kaikkien mukaan ottaminen olisi karhunpalvelus, jos kysyntä ei kasva, sillä silloin yhä harvempi saisi oikeasti satonsa myytyä reiluna.

Tilapäinen suojelutoimenpide

Käytännössä osuuskuntien ja treiderien eli väliportaassa toimivien myyjien täytyy neuvotella ostajien kanssa ennen kuin ne saavat Reilun kaupan sertifioinnin uusille tuottajille. Kansalliset Reilun kaupan yhdistykset ostajamaissa todistavat uudet markkinat suosituskirjeellä. Lisäksi jos tuottajamaassa on paljon olemassa olevaa tuotantoa, myös paikallinen tuottajaverkosto antaa lausunnon lisätuotannon tarpeesta.

Kyseessä on tilapäinen suojelutoimenpide, joka on voimassa 14 kuukautta, tai kunnes kaakaolle ja kahville valmisteilla olevat uudet Reilun kaupan kriteerit valmistuvat.

Samalla markkinointia vahvistetaan, jotta kysyntä kasvaisi.

Suomalaiset yritykset saavat suosituskirjeet helposti

Käytännössä uusi sääntö ei juurikaan rajoita suomalaisyritysten toimintaa, Kopra sanoo. Jos esimerkiksi suklaatehdas haluaisi alkaa myydä Reilun kaupan suklaata kesäkuun alun jälkeen ja tarvitsee siihen uuden sertifioinnin, se saa Reilu kauppa ry:ltä ja käytännössä Kopralta itseltään suosituskirjeen.

”Se kirjoitetaan ilman muuta, koska kyseessä on lisämyynti.”

Jos tehtaalla on valmis tuotantoketju esimerkiksi Länsi-Afrikkaan saakka, sen sertifioiminen Reiluksi pitäisi myös onnistua, koska silloinkin myynti on uutta.

”Jos taas mukaan tulee yritys, jolla ei ole valmiita ketjuja, niin me mielellämme osoitamme olemassa olevia ketjuja”, Kopra sanoo.

Kaakaon myynti laski, mutta tulot kasvoivat

Suojelutoimen takana on yhtäältä kahvin maailmanmarkkinahinnan historiallisen alhainen taso ja toisaalta Reilun kaupan kaakaon myynnin globaali lasku.

Viime vuonna Reilun kaupan kaakaosta alettiin maksaa viljelijöille aiempaa korkeampaa hintaa, koska Reilu kauppa pyrkii tarjoamaan tuottajille ja työntekijöille elämiseen riittävät ansiota. Tämä laski kaakaon myyntiä kiloissa laskettuina 11 prosenttia, mutta siitä huolimatta myynnin rahallinen arvo kasvoi.

”Nyt meidän pitää palata kaakaon myynnissä viime vuosilta tutuille kasvu-urille”, sanoo Fairtrade Internationalin kaakaoasiantuntija Jon Walker.

Suurin osa Reilun kaupan kaakaosta viljellään Ghanassa ja Norsunluurannikolla, ja valtaosa kahvista Hondurasissa, Kolumbiassa ja Perussa. Reilun kaupan kahvinviljelijöitä on yli 560 000 ja kaakaonviljelijöitä yli 260 000.

Teksti: Esa Salminen