Reilu kauppa 2022: Baltiassa vahvaa kasvua, Suomessa ennätystunnettuus

Vuonna 2022 vaikea maailmantilanne heijastui Reilun kaupan tuotteiden menekkiin, mutta samalla otettiin askelia eteenpäin. Reilu kauppa ry:n vuoden kohokohtia olivat esimerkiksi vahvistunut rooli Reilun kaupan globaalissa toiminnassa ja Baltiassa sekä ennätystunnettuus Suomessa.

Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomen ohella myös Baltian maissa. Vuosi 2022 oli Baltian markkinoilla menestys, selviää Reilun kaupan vuosiraportista. Keskeinen uudistus oli Baltiaan keskittyvän asiakkuuspäällikön pestin perustaminen alkuvuodesta 2022.

 ”Nyt Baltiassa on selkeä kontaktihenkilö, johon yritykset ja muut tahot tietävät ottaa yhteyttä. Olemme myös saaneet luotua aivan uusia yhteyksiä, ja Reilu kauppa näkyy jokaisen maan sosiaalisessa mediassa”, Reilu kauppa ry:n asiakkuustyön päällikkö Tuija Kopra sanoo.   

Vuonna 2022 Reilun kaupan tuotteiden myynnin arvo kasvoi Baltiassa 87 prosenttia, ja oli yhteensä 87 miljoonaa euroa. Reilulla kaupalla oli tiivistä yhteistyötä erityisesti Virossa Prismojen ja kaikissa Baltian maissa Lidlin kanssa. 

Myös yleinen näkyvyys ja kiinnostus Reilua kauppaa kohtaan lisääntyi huomattavasti, ja erityisesti baltialaisten nuorten keskuudessa Reilun kaupan merkki tunnetaan jo hyvin.  

”Nuoret ovat tulevaisuuden kuluttajia, ja siksi meidän kannattaa olla paikalla juuri nyt. Baltian maat ovat ketteriä liikkeissään, eli muutokset voivat tapahtua hyvinkin nopeasti. Viime vuonna tehdyn työn pohjalta Baltiaan on jo esimerkiksi lanseerattu tänä vuonna Reilun kaupan työpaikat”, Kopra kertoo.  

Reilun kaupan kaakao menestyi parhaiten 

Vuoden 2022 epävakaa maailmantilanne näkyi kuluttajien kukkarossa: kotitalouksien reaalitulot vähenivät eniten sitten 1990-luvun laman. Tämä heijastui myös Reilun kaupan tuotteiden menekkiin, ja varsinkin Reilun kaupan kahvin kohdalla myynti putosi edellisvuodesta. Myynnin laskuun vaikutti myös kahvin hinnan kallistuminen heikon satokauden jälkeen.  

Parhaiten Reilun kaupan raaka-aineista menestyi kaakao, jonka suosio perustui vähittäiskaupoissa myytäviin suklaatuotteisiin. Kysyntä oli erityisen hyvä Baltiassa. Baltiasta saatiin hyviä tuloksia myös Reilun kaupan banaanien ja kukkien osalta, vaikka kokonaisuudessaan niiden myynti jäi edellisvuodesta.  

Vaikka myynnissä ei ylletty tavoitteisiin, Reilun kaupan näkyvyys yhteiskunnassa jatkoi kasvua vuonna 2022. Reilun kaupan merkin tunnettuus nousi uusiin ennätyslukemiin (Kantar Public 2022): jo 90 prosenttia suomalaisista – ja nuorista jopa 98 prosenttia –  tunnistaa merkin. Myös Reilun kaupan rooli yritysten monipuolisena vastuullisuustyön kumppanini kirkastui.   

”Uskon, että panostuksemme sertifioinnin ylittäviin yritysten vastuullisuuspalveluihin tulee tarpeeseen”, Reilu kauppa ry:n asiakkuusjohtaja Heli Le sanoo.  

Panostusta ihmisoikeuksiin ja kehitysyhteistyöhön 

Vuonna 2022 Reilu kauppa ry vahvisti asemaansa myös maailmanlaajuisesti. Suomessa Reilu kauppa ry:n yhteydessä sijaitsee Reilun kaupan kansainvälinen ihmisoikeuskeskus, jonka painoarvo kasvaa koko ajan yritysvastuulainsäädännön kiristyessä ympäri maailmaa.  

Ihmisoikeustyön tueksi luotiin vuonna 2022 konkreettinen vastuullisuustyökalu, Reilun kaupan riskikartta, joka auttaa varsinkin yrityksiä arvioimaan tuote- ja maakohtaisesti globaalien tuotantoketjujen ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä. Kartta on hyödyllinen myös kaupungeille ja muille hankintoja tekeville organisaatioille.  

Reilun kaupan kehitysyhteistyöohjelma laajeni vuonna 2022 uusille alueille, erityisesti Afrikkaan, ja uusiin teemoihin. Taustalla on lisääntynyt rahoitus ulkoministeriöstä ja samaan aikaan yritysten kasvanut kiinnostus osallistua ohjelmaan.  

”Kehitysyhteistyöohjelmamme keskiössä on maanviljelijöiden ja työntekijöiden toimeentulon vahvistuminen. Useissa hankkeissa se tarkoittaa vahvaa tukea ilmastonmuutokseen sopeutumiselle ja ympäristön kannalta kestävämmille viljelymenetelmille”, sanoo Reilu kauppa ry:n kehitysyhteistyön asiantuntija Anu Eskonheimo 

Reilun kaupan lisän määrä kasvoi  

Yksi Reilun kaupan järjestelmän peruspilareista on tuottajille tuotteiden takuuhinnan päälle maksettava Reilun kaupan lisä 

Lisän kohdentamisesta päättää tuottajayhteisö, ja sitä käytetään esimerkiksi infrastruktuurin, hallinnon ja tuotannon kehittämiseen sekä koulutuksen, asumisen ja ympäristönsuojelun parantamiseen.

Reilun kaupan lisä maksetaan dollareissa, ja vuonna 2022 dollarin suotuisan kurssikehityksen ansiosta Suomesta ja Baltiasta myytävistä tuotteista saatiin yli kuusi prosenttia enemmän Reilun kaupan lisää kuin edellisvuotena: euroissa yhteensä 2,98 miljoonaa. Erityisen suuri kasvu oli suhteessa Baltiassa, sillä siellä Reilun kaupan lisän määrä kasvoi 63 prosenttia vuodesta 2021.

Reilu kauppa ry:n vuosiraportti 2022

Reilu kauppa ry:n vuosiraportti 2022. Kansikuva, jossa henkilö megafonin kanssa.
Tutustu Suomen Reilun kaupan vuosiraporttiin 2022.

Lisätietoja:

Teksti: Sanna Jäppinen