Yli 240 000 ihmistä vaatii elämiseen riittäviä palkkoja tekstiiliteollisuuteen

Vaateteollisuudessa ihmisten palkat eivät usein riitä säälliseen asumiseen, ruokaan ja terveydenhuoltoon. Reilu kauppa ja Eetti osallistuivat kampanjaan, jossa neljännesmiljoona eurooppalaista vaati lakia elämiseen riittävistä ansioista.

Kesällä päättyi kampanja, jossa liki neljännesmiljoona eurooppalaista vaati lainsäädäntöä elämiseen riittävistä ansioista vaatteiden valmistajille.

Kampanjalla haluttiin herätellä ihmisiä siihen, että vaatteiden tekijöillä ei ole varaa säälliseen asuntoon, lasten koulutukseen, terveydenhuoltoon tai edes terveelliseen ruokavalioon.

Vetoomuksen takana oli kansainvälinen Good Clothes, Fair Pay -kampanja, johon Suomessa osallistuivat Reilu kauppa ja Eetti.

”Se oli iso kannanotto, joka osoittaa, että todella moni ihminen on sitä mieltä, että tällainen lainsäädäntö pitää saada”, sanoo Reilu kauppa ry:n kansalaistoiminnan asiantuntija Jatta Makkula.

Reilun kaupan mukaan elämiseen riittävät ansiot eivät tarkoita luksusta, vaan ihmisoikeus. Makkula oli ilahtunut, että Suomen tavoite 10 000 nimestä saatiin täyteen.

”Ihmiset eivät enää halua ostaa tekstiilejä, joiden tuotantoketjussa on sellaista riistoa, että raaka-aineen viljelijöiden ja ompelijoiden palkat eivät riitä elämiseen.”

Makkulan mukaan erityisesti nuoret ovat olleet tekstiiliteollisuuden epäkohdista kasvavassa määrin huolissaan.

Reilu kauppa ja Eetti tekivät vetoomukselle yhdessä kampanjan, joka kohdistui erityisesti nuoriin. Mukana oli monia Reilun kaupan korkeakouluja.

On tärkeää, että kuluttajat valitsevat eettisempiä vaihtoehtoja, mutta myös lainsäädäntöä tarvitaan, Makkula sanoo.

”Lainsäädäntö tasoittaa pelikenttää. Laki on sama kaikille, ja kun kaikilla olisi sama perustaso, se mahdollistaa markkinoilla pysymisen niille yrityksille, jotka toimivat eettisesti.”

Nyt riskinä on, että mahdollisesti ihmisoikeuksia rikkoen tuotetut halpavaatteet syövät ilmatilan vastuullisemmilta toimijoilta. Jos laki takaisi säälliset olot ja elämiseen riittävät palkat, yritysten olisi vaikeampi kilpailla sillä, kuka saa halvimman tuotteen kohtelemalla työntekijöitään huonosti.

Tavoitteesta jäätiin, mutta sanoma tekstiiliteollisuuden riskeistä levisi

Kampanjan tavoitteena oli kerätä miljoona nimeä Eurooppalaiseen kansalaisaloitteeseen.

Kansalaisaloite on varsin järeä vaikuttamistyökalu Euroopan unionissa. Allekirjoituksia saa kerätä vuoden ajan, ja jos miljoonan saa täyteen, pääsee keskustelemaan komissaarin kanssa, ja Euroopan komissio antaa vastauksensa.

Toistaiseksi yhdeksän aloitetta on yltänyt tähän tavoitteeseen, ja ne ovat johtaneet uuteen lainsäädäntöön esimerkiksi eläinten häkkikasvattamisen ja eläinkokeiden kieltämisessä.

Elämiseen riittävien palkkojen puolesta kerätyt 240 180 nimeä eivät riittäneet tähän, eli aloite ei tällä erää etene EU:n käsittelyyn.

”Saimme täyteen Suomen 10 000 nimen maakohtaisen tavoitteen, mutta kokonaistavoite ei tosiaan tullut täyteen”, sanoo Eetin vastuullisuusasiantuntija Anniina Nurmi.

Kampanjassa tiedettiin, että tavoite olisi haastava. Työ ei kuitenkaan mennyt hukkaan, vaikka miljoonaan nimeen ei päästykään.

”Tässä oli tavoitteena, että saadaan elämiseen riittävien palkkojen teemaa ihmisten tietoisuuteen ja poliittiselle agendalle”, Nurmi sanoo.

Uusien teemojen nostaminen on pitkäjänteistä työtä, ja kansalaisaloite oli osa pitkää kampanjaa.

”Niin kuin sanotaan, tämmöinen työ on maraton eikä sprintti”, hän sanoo. ”Toivon, että jossain vaiheessa elämiseen riittävien palkkojen kohdalla tietoisuus ja konsensus ovat niin isoja, että ne saadaan lainsäädäntöön.”

Kampanjointi eettisempien tekstiilien puolesta jatkuu

Työ eettisempien tekstiilien puolesta jatkuu monella rintamalla.

Eetti nosti äskettäin omilla sivuillaan puheeksi sitä, miten bangladeshilaiset joutuvat taistelemaan palkkojensa puolesta henkensä uhalla. Kansainvälisen Clean Clothes -verkoston parissa myös ideoidaan Nurmen mukaan paraikaa, millaisia kampanjoita aiheen parissa seuraavaksi tehdään.

Reilu kauppa ry seuraa puolestaan nyt, miten EU:n yritysvastuulaki etenee.

”Yritysvastuudirektiivistä on käynnissä trilogineuvottelut ja tavoitteena on saada laki valmiiksi tämän parlamenttikauden aikana, siis ensi kevääseen mennessä.”, Makkula sanoo.

Yritysvastuudirektiivi olisi tekstiiliteollisuutta laajempi paketti, joka velvoittaisi yritykset huolellisuuteen ihmisoikeuksien suhteen muun muassa tuotantoketjuissaan.

Makkula itse tekee paraikaa työtä korkeakoulujen kanssa, jotta nämä ottaisivat omiin brändituotteisiinsa käyttöön Reilun kaupan puuvillaa.

”Esimerkiksi Helsingin ja Jyväskylän yliopistoissa onkin brändituotteet valmistettu Reilun kaupan puuvillasta, on t-paitoja, huppareita, kangaskasseja ja niin edelleen.”

Korkeakoulujen omatkin valinnat osoittavat Makkulan mielestä sen, että vastuulliset tekstiilit ovat nousseet tärkeiksi erityisesti nuorten keskuudessa.

 

Teksti: Esa Salminen