Reilun kaupan tuottajien olot ja ympäristön tila paranevat yhteistyöllä

Reilua kauppaa edistetään Suomessa laajalla, yhteiskunnan eri sektorit kattavalla yhteistyöllä. Reilun kaupan viikolla eri sidosryhmät tuovat esiin Reilun kaupan vaikutuksia muun muassa omaan toimintaansa liittyvillä esimerkeillä.

Reilun kaupan viikkoa vietetään tänä vuonna 10.–16. lokakuuta. Jo perinteeksi muodostuneella kampanjaviikolla on mukana niin yksittäisiä aktiiveja, kansalaisjärjestöjä, tuotteilla kauppaa käyviä yrityksiä kuin Reilun kaupan kuntia, kaupunkeja, seurakuntia ja oppilaitoksia. Valtaosa Reilun kaupan tuotteista myydään suurimmissa kauppaketjuissa, ja myös ne osallistuvat kampanjaviikkoon tänäkin vuonna vahvasti.

”Suomen ensimmäinen Reilun kaupan tuote oli Pirkka Reilun kaupan kahvi vuonna 1999”, muistuttaa Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske. ”Asiakkaiden suosiossa on nykyään kahvin lisäksi erityisesti Reilun kaupan kukat ja luomubanaanit. K-ruokakaupoissa myydyistä Reilun kaupan tuotteista on maksettu Reilun kaupan tuottajille jo yli 7 miljoonaa euroa Reilun kaupan lisää.”

Ylivoimaisesti suosituin Reilun kaupan tuoteryhmä K-kaupoissa ovat nykyään kukat, erityisesti Reilun kaupan ruusut – ja vuonna 2021 K-ruokakaupat myivät yli kaksi miljoonaa Reilun kaupan ruusukimppua.

Lidliltä puolestaan kerrotaan, että se maksoi vuonna 2021 myymistään Reilun kaupan leikkokukista ja banaaneista sekä Reilun kaupan kaakaota sisältävistä tuotteista lähes puoli miljoonaa euroa Reilun kaupan lisää tuottajien osuuskunnille tai suurtilojen työntekijöille.

Reilu kauppa näkyy Lidlin valikoimassa laajasti muun muassa siksi, että ketju päätti jo vuonna 2016 sertifioida kaiken käyttämänsä kaakaon.

Reilun kaupan banaani sekä Reilun kaupan ruusut ovat laajalti myytyjä tuotteita myös S-ryhmän kauppojen reiluissa valikoimissa. Tämän vuoden Reilun kaupan viikon ”Yksi merkki riittää” -kampanjaa päätettiin lähteä nostamaan laajemmalla valikoimalla. S-kauppojen verkkokaupasta löytyy valmis valikoima Reilun kaupan sertifioiduista tuotteista.

Reilun kaupan lisällä on suuri merkitys tuottajayhteisöille

Reilun kaupan lisän käytöstä päättävät tuottajat itse, mutta mitä sillä käytännössä saadaan aikaan?

Lidl antaa konkreettisen esimerkin Apbosmamin banaaniosuuskunnasta Perusta: siellä Reilun kaupan lisällä on parannettu logistiikkaa, järjestetty koulutuksia, rakennettu toimistotilat sekä torjuttu niin sanottua Panaman tautia, joka tuhoaa banaaniviljelmiä. Lisäksi hyvinvointiin on panostettu pitkällä tähtäimellä perustamalla jalkapalloakatemia, joka tukee osuuskuntalaisten lasten terveellisiä elämäntapoja ja kehittää positiivista asennetta urheilua kohtaan.

Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen muistuttaa, että Reilun kaupan lisällä on todella merkittäviä vaikutuksia tuottajayhteisöille.

”Yhdessä Reilun kaupan takuuhinnan kanssa sillä mahdollistetaan muun muassa työolojen parantamista sekä lasten ja naisten oikeuksien toteutumista. Reilu toimeentulo on myös ympäristöystävällisen viljelyn edellytys”, hän sanoo.

Tuotteiden alkuperästä ja tuottajien oloista kiinnostuneilla kuluttajilla on nyt myös mahdollisuus seurata useiden tuotteiden matkaa viljelmiltä kaupan hyllylle K-ryhmän Tuotteiden jäljillä -sivustolla. Sivustolta löytyy tietoa esimerkiksi Reilun kaupan ruusujen taipaleesta Keniasta Suomeen, Reilun kaupan lisän käytöstä kukkatiloilla ja siitä, kuinka tiloilla huolehditaan ympäristönsuojelusta.

Vastuullisuuskentällä ei kukaan pärjää yksin

”Tänä vuonna Reilun kaupan viikon teemana on ’Vastuullinen valinta voi olla helppoa – yksi merkki riittää’. Muistutamme siis siitä, että valitsemalla Reilun kaupan tuotteita vastataan samaan aikaan sekä sosiaaliseen haasteisiin että ympäristövastuun edistämiseen”, Reilu kauppa ry:n asiakkuusjohtaja Heli Le toteaa.

Len mielestä Reilun kaupan viikko on hyvä esimerkki siitä, että yhteistyössä on voimaa – myös ja erityisesti vastuullisuustoimissa.

”Kukaan ei pärjää vastuullisuuskentällä yksin: kaikilla toimijoilla on oma roolinsa, ja yhdessä tekemällä syntyy enemmän.”

Reilu kauppa tarjoaa räätälöityä yhteistyötä yrityksille

Le korostaa, että Reilun kaupan tuotteiden ja merkin ohella Reilu kauppa ry on monipuolinen vastuullisuuskumppani yrityksille.

”Olemme kumppani sparrailuun ja keskusteluun – ja autamme monin tavoin työssä, joka edistää tuotantoketjun ihmisoikeuksia sekä ympäristön tilaa.”

Erilaisia yhteistyön muotoja voidaan siis räätälöidä yrityskohtaisesti, ja Le muistuttaa myös mahdollisuudesta olla mukana ulkoministeriön rahoittamissa Reilun kaupan kehitysyhteistyöhankkeissa.

”Meihin kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman matalalla kynnyksellä, niin kerromme erilaisista mahdollisuuksista toteuttaa vastuullisuustyötä.”

Kysy lisätietoa:

Heli Le

Asiakkuusjohtaja

Kaupallisten asiakassuhteiden kokonaisvastuu ja kehitystyö. Tuoteryhmävastuina kaakao.

+358 40 546 4883