Vuosi 2023: Reilun kaupan merkin tunnettuus ja Baltian maiden myynti jatkoivat kasvuaan 

Kuluttajien kiristynyt kukkaro heijastui myös Reilun kaupan tuotteiden menekkiin vuonna 2023. Samalla kuitenkin teen, viinin ja kukkien myynti kasvoi. Suomessa tunnettuus nousi uuteen ennätykseen.

Suomalaisten kuluttajien ostovoima heikkeni vuonna 2023, mikä kuritti myös Reilun kaupan tuotteiden myyntiä. Eniten laskua nähtiin Reilun kaupan banaanin, kahvin ja puuvillan myynnissä. Sen sijaan Reilun kaupan kukkien, teen sekä viinin myynti kasvoi edellisvuodesta.  

Baltian maiden vaikeasta taloustilanteesta huolimatta Reilun kaupan tuotteiden merkitys säilyi ja vähittäiskaupan arvo kasvoi edelleen.  Kasvua tuli etenkin suklaasta, kylmistä juomista, kahvista ja banaaneista. Suomen ja Baltian myynneistä maksettiin Reilun kaupan lisää yhteensä 2,8 miljoonaa euroa. 

Reilun kaupan merkin tunnettuus ennätyskorkeaa

Vaikka myynnissä jäätiin tavoitteesta, Reilun kaupan brändi pysyi vahvana. Reilun kaupan merkin tunnettuus nousi jälleen uusiin ennätyslukemiin (Verian 10/2023): peräti 91 prosenttia suomalaisista tunnistaa merkin. Myös Reilun kaupan viikon Yksi merkki riittää -kampanja tavoitti ennätykselliset 2,96 miljoonaa kohderyhmän edustujaa sosiaalisessa mediassa. Ulkomainonnassa suomalaiset kohtasivat suurimpiin kaupunkeihin levittäytyneen kampanjan yhteensä 5 miljoonaa kertaa.  

Samanaikaisesti vastuullisuutta koskeva tieto kiinnostaa kuluttajia hieman edellisvuotta enemmän (Verian 2023). Ilmiö näkyy asiakkuusjohtaja Heli Le’n mukaan laajemminkin suomalaisessa yhteiskunnassa. 

”Kuluttajien kasvava vastuullisuuskiinnostus ja kiristyvä lainsäädäntö kirittävät myös yrityksiä vastuullisuustyössään. Reilu kaupan sertifiointi tarjoaa tutkitusti vaikuttavan tavan yrityksille huolehtia vastuullisemmista toimitusketjuistaan osana huolellisuusvelvoitetyötään”, Le sanoo. 

Uudet vastuullisuuspalvelut tukevat yritysten työtä

Suomen Reilun kaupan poliittisen vaikuttamisen pääprioriteetti oli vuonna 2023 yritysvastuudirektiivi. Kansalaisjärjestöjen rajat ylittävä yhteistyö kunnianhimoisen yritysten ihmisoikeuksia ja ympäristöä koskevan huolellisuusvelvoitteen aikaansaamiseksi oli vahvaa ja Reilu kauppa toi siihen mukaan sekä edelläkävijäyritysten että alkutuottajien ääntä. 

Vastuullisuussääntelyn tiukentuminen haastaa yrityksiä kohentamaan oman toimintansa ja tuotantoketjujensa vastuullisuutta yhä nopeammin ja suunnitelmallisemmin. Reilun kaupan kansainvälinen verkosto julkaisi vuonna 2023 uusia vastuullisuuspalveluita tämän työn tukemiseksi.  

Reilun kaupan palvelut keskittyvät tukemaan yrityksiä huolellisuusprosessin vahvistamisessa. Reilu kauppa tarjoaa tukea huolellisuusprosessin ja riskiarvioinnin yleiseen ymmärtämiseen ja kehittämiseen, sekä räätälöityjä riskiraportteja ja toimintasuunnitelmia Reilun kaupan toiminta-alueilta. 

Reilun kaupan kehitysyhteistyöohjelma eteni keskivaiheeseen. Ohjelman yksi painopisteistä on kestävä kaakaonviljely, johon viisi kestävään kaakaoviljelyyn keskittynyttä hanketta Ghanassa ja Norsunluurannikolla.  

Vuoden 2023 loppuun mennessä lähes 70 ghanalaiseen kaakaonviljely-yhteisöön on perustettu vapaaehtoispohjalta toimivia lastensuojelukomiteoita, jotka edistävät lasten oikeuksia sekä valvovat ja puuttuvat havaittuihin lapsityötapauksiin. Noin 90 prosenttia näistä komiteoista kertoi valmiuksiensa lastensuojeluun kehittyneen merkittävästi.  

Norsunluurannikon hankkeet pyrkivät parantamaan kaakaonviljelijöiden toimeentuloa rakenteellisten muutosten kautta tähdäten kestäviin tuloksiin pitkällä aikavälillä.  

Reilu kauppa ry:n vuosiraportti 2023

Reilu kauppa ry:n vuosiraportti 2023 kansi

Tutustu Reilun kaupan vuosiraporttiin 2023.

Lisätietoja

Janne Sivonen

toiminnanjohtaja

044 356 9369