Jaa: Vastuullisuus on Ylvan omistamien UniCafe-ravintoloiden peruskulmakivi. Reilun kaupan tuotteita on ollut ravintoloiden valikoimassa siitä asti, kun tuotteita on ollut Suomessa saatavilla, vuodesta 1999 saakka. Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistaman Ylvan UniCafe-ravintoloita on tällä hetkellä 15 Helsingin alueella. Helsingin yliopisto on yksi Reilun kaupan korkeakouluista, joten Reilu kauppa näkyy monella tavalla kampusalueilla. Reilun kaupan ja UniCafen historiasta kertoi Ylvan viestintä- ja markkinointisuunnittelija Petri Minni. Muihin kysymyksiin vastasi hankinta- ja tuotekehityspäällikkö Susanne Reiju. Kauanko UniCafe on ollut mukana Reilussa kaupassa? Tiedätkö, miten yhteistyö on lähtenyt liikkeelle? Ylioppilaskunta aloitti 1980-luvun lopulla oman suoratuontitoiminnan, jota jatkettiin vuoteen 1993. Toiminnalla haettiin parempaa korvausta tuottajille ilman välikäsiä. Afri Star -yhtiö toi maahan mm. teetä, hilloja, maustekastikkeita ja hedelmäsäilykkeitä. Meillä oli 90-luvulla myös pari vuotta oma Ekokauppa Kaivopihalla. Reilun kaupan yhteistyö oli tälle toiminnalle luonteva jatke. Otimme Reilun kaupan tuotteita myyntiin heti niiden tultua markkinoille. Se tuntui luonnollista ja oli ympäristöohjelmammekin mukaista lähteä yhteistyöhön samoja arvoja jakavan kumppanin kanssa. Miten Reilu kauppa näkyy UniCafen valikoimassa ja ravintoloissa hankinta- ja tuotekehityspäällikkö Susanne Reiju? Pyrimme siihen, että kaikki tuotteet, jotka ovat saatavilla Reiluina, ovat Reiluja. Esimerkiksi banaanit, suklaa, kaakao ja kahvi. Lisäksi valmistamissamme valmistuotteissa kuten kekseissä, kookospalloissa ja talon suklaakakussa käytetään Reilun kaupan raaka-aineita. Kerromme tästä aina tuoteselosteessa. Reilun kaupan viikolla meillä on tarjolla joka päivä jälkkäri, joka sisältää Reilun kaupan raaka-aineita ja pääruuat on suunniteltu myös niin, että pääsemme hyödyntämään runsaasti Reilun kaupan tuotteita. Tuomme valikoimiin myös muutaman uuden Reilun kaupan tuotteen! Miksi Reilun kaupan sertifioimat tuotteet ovat teille tärkeitä? Se on itsestäänselvyys meille ja omistajastrategian mukaista. Se on tosi hyvä, siitä ei ole kahta sanaa. Opiskelijoille vastuullisuus on tärkeä valinta ja he myös vaativat sitä. Olen ollut itse mukana Reilun kaupan viikon suunnitteluryhmässä ja se on ollut hyvä paikka kuulla vielä paremmin asiakasnäkökulmaa. Asiakkaamme ovat aktiivisia ja osaavat antaa palautetta, se kirittää olemaan jatkuvasti parempi. Reilun kaupan tuotteet menevät todella hyvin kaupaksi ja kaipaamme oikeastaan lisää valikoimaa, voisimme myydä enemmänkin! Mitä vastuullisuus ja yritysvastuu merkitsevät UniCafelle – ja miten ne näkyvät toiminnassanne? Meidän tavoitteenamme on olla hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä. Osana tätä tavoitetta on, että kasvis- ja vegaaniruuan osuus kasvaa 50 prosenttiin. Tarjoamme mahdollisuuden kompensoida oman lounaan ja olemme voittaneet useamman kerran ravintoloiden Luomu SM -kilpailun. Teemme myös jatkuvasti seurantaa hävikkiruuasta ja määrä on pienentynyt joka vuosi. Kerromme asiakkaille hävikistä, teemme hävikkituotteita ja myymme hävikkiannoksia. Lue lisää UniCafesta ja Ylvasta Asiakastarinat horeca ravintola UniCafe Vastuullisuus