Toimintavinkit

Reilun kaupan kaupungit Suomessa – vinkkejä, miten olla mukana

Reilun kaupan kaupungit ovat vastuullisten valintojen suunnannäyttäjiä. Reilun kaupan kaupungit käyttävät entistä enemmän reiluja tuotteita ja kertovat kaupunkilaisille vastuullisuudesta siellä, missä tapahtuu.

Reilun kaupan kaupungeilla on merkittävä rooli, kun ne käyttävät julkisissa hankinnoissa vastuullisuuskriteereitä. Se tärkeä viesti yrityksille ryhtyä miettimään vastuullisuussertifiointia ja muita vastuullisuustoimia. Varsinkin isoissa kaupungeissa Reilun kaupan tuotteiden volyymit nousevat niin suuriksi, että niillä on myös sen ansiosta selkeitä vaikutuksia kehittyvien maiden tuottajien toimeentuloon. Esimerkiksi Reilun kaupan kahvia kuluu Helsingin kaupungilla 11 000 kiloa vuodessa ja Espoossa 9 000 kiloa.

Suomessa ensimmäisenä Reilun kaupan kunnan arvonimen sai Utajärven kunta vuonna 2004, samana vuonna kun Reilun kaupan arvonimi lanseerattiin Suomessa.

Viestintä

Kunnan verkkosivut 

Voit ilmoittaa Reilun kaupan kunnan arvonimestä ja työstä kunnan omalla verkkosivustolla. Voit vapaasti kuvata arvonimen tarkoituksen ja mitä se tarkoittaa, kuka on osa kannatustyöryhmää, tulevasta toiminnasta ja siitä, miten asukkaat ja eri toimijat voivat osallistua. Voit myös kertoa Reilun kaupan kaupunki -arvonimestä myös muiden työhön osallistuvien organisaatioiden ja yritysten verkkosivuilla.  

Sosiaalinen media 

Voit vapaasti käyttää sosiaalista mediaa viestinnässäsi. Voit tehdä tämän monin eri tavoin: 

  • Käytä kunnan omia olemassa olevia kanavia ja muita työhön osallistuvien organisaatioiden kanavia, kuten kunnan tai yhdistyksen virallista facebook-sivua.  
  • luo omat kanavat erityisesti Reilun kaupan kuntaasi varten. 
  • ole mukana yhteisissä kestävän kehityksen kanavissa, jos niitä on. Tällöin Reilun kaupan kunnan työ voi olla osa kunnan kestävän kehityksen työtä.
     

Viestintämateriaalit 

Reilun kaupan materiaalipankissa on valmiita tilattavia ja ladattavia tiedotusmateriaaleja. Materiaaleja on myös kauppoja, ravintoloita, työpaikkoja ja kouluja varten. Tutustu ja tilaa!

Voit vapaasti tuottaa omaa materiaalia osana viestintää, esimerkiksi T-paita, kangaskassi tai suklaa. Ennen kuin painat tai julkaiset materiaalisi, lähetä se hyväksyttäväksi Reilulle kaupalle osoitteeseen: info@fairtrade.fi

 

Sivun pääkuva: Ilkka Jussila, Porin kaupunki

Tampere – Reilun kaupan banaanin pääkaupunki 

Reilun kaupan kaupungit ja kunnat raportoivat säännöllisesti toimistaan, ja Reilu kauppa ry on tehnyt vertailua vuosikymmenen aikana saavutetuista tuloksista. Reilun kaupan tuotteiden käytön kasvukäyrät ovat vaikuttavia: esimerkiksi Tampereen kaupungilla reiluja banaaneja kului vuonna 2010 vuodessa vaatimattomat 20 kiloa, nyt määrä on liki 70 000 kiloa. Tamperetta voikin hyvällä syyllä kutsua Suomen reiluksi banaanipääkaupungiksi, sillä yhteensä Reilun kaupan kaupungeissa reiluja banaaneja käytetään vuodessa 90 000 kiloa.

Porissa palloillaan reilusti

Reilun kaupan kaupunkien ja kuntien kriteereihin kuuluu, että kaupunki sitoutuu valtuuston päätöksellä käyttämään kaupungintalolla ja kaikissa omissa tilaisuuksissaan Reilun kaupan kahvia ja teetä. Lisäksi kaupunki käyttää säännöllisesti myös jotain muuta reilua tuotetta. Porissa tämä ”jokin muu tuote” on Reilun kaupan urheilupallo.

Porissa Reilun kaupan palloja on käytetty pitkäjänteisesti ja sen kautta on myös viestitty lapsille ja nuorille vastuullisesta kuluttamisesta ja Reilusta kaupasta. Omien reilujen hankintojen ohella Reilun kaupan kaupunkien ja kuntien keskeinen tehtävä onkin toimia laajemminkin vastuullisuuden sanansaattajina.

Reilun kaupan yhteyshenkilö

Jatta Makkula

Kansalaistoiminnan asiantuntija

Reilut kahvitauot työpaikoilla, Reilun kaupan arvonimityö: kaupungit, seurakunnat, korkeakoulut, koulut, järjestöt

+358 40 549 4521