Johan & Nyström haastaa kahvialaa tekemään asioita paremmin

Johan & Nyström Kafferostare & Tehandlare AB perustettiin vuonna 2004 Tullingessa Ruotsissa. Reilu kauppa on Johan & Nyströmille tärkeä osa kahvivalikoimaa, kertoo Account Manager Ville Salo.

Manifestiinne kuuluu, että haluatte omalla esimerkillänne haastaa koko kahvialaa tekemään asioita paremmin. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? 

Tämän voisi tiivistää niin, että mitä enemmän alalla yhdessä kiritämme toisiamme tekemään asioita paremmin, niin sitä enemmän koko ala menee eteenpäin. Tärkeimpinä osa-alueina kahvissa haluamme nostaa esiin kestävyyden ympäristön kannalta, taloudellisen kestävyyden, kahvin laadun sekä tietysti kaiken sen työn hyvän kahvin eteen täällä, missä kahvi lopulta juodaan.

Johan & Nyström syntyi naapurimaassa Ruotsissa. Miten ruotsalaisten ja suomalaisten kahvikulttuuri eroaa toisistaan? 

Ehkä Ruotsissa mennään hieman enemmän fiiliksellä kahvivalintojen kanssa, kun vastaavasti Suomessa isossa kuvassa ihmiset ovat mieltyneet tuttuihin tuotteisiin ja tapoihin, mikä tarkoittaa, että uuden kokeilemiseen pitää aina olla hyvät perustelut. Sanoisin myös, että Suomessa vähittäiskaupassa kahvia on perinteisesti käytetty Ruotsia enemmän ”sisäänheittotuotteena”, mikä osaltaan on vääristänyt kahvin hintamielikuvaa. Ehkä yksi mainittava ero on vielä se, että Ruotsissa kahvia juodaan suhteessa enemmän ulkona kahviloissa ja ravintoloissa kuin Suomessa.

Mitä parempi kupillinen kahvia sinulle tarkoittaa? 

”Parempi kuppi” on ehkä minulle henkilökohtaisesti enemmänkin vertauskuva kuin todellinen juotava kupillinen kahvia. Vertauskuvana se on mielestäni loistava, sillä juuri maun kautta voidaan lähteä tutkimaan kaikkea sitä valtavaa työmäärää ja omistautumista, mitä tarvitaan hyvään kupilliseen kahvia. Olosuhteet ja hyvinvoiva ympäristö, viljelijän ammattitaito ja omistautuminen, tuottajan osaaminen, täsmällinen logistiikka, paahtajiemme kunnianhimo ja viime kädessä oikein valmistettu kahvi. Vaiheita on monta, ja pitää olla tiettyä nöyryyttä, jotta ymmärtää, että emme voi matkalla enää nostaa kahvin laatua – ainoastaan säilyttää sen niin hyvänä kuin se on alun perin viljelijältä ja tuottajalta lähtenyt eteenpäin.

Miksi juuri nyt tulisi panostaa kestävämpään laatukahviin? 

Tämä on valtavan iso kysymys, mutta yritän parhaimpani mukaan vastata ytimekkäästi ja johdonmukaisesti. Ensinnäkin on tärkeää ymmärtää laadukkaan kahvin konteksti eli kyse ei ole vain ihmisestä, joka nauttii kupillisen hyvää kahvia kahvilassa tai kotonaan – eikä kyse ole sen paremmin jonkun suomalaisen tai ruotsalaisen paahtimon olemassaolostakaan. Konteksti ulottuu koko kahvin pitkään toimitusketjuun ja erityisesti sen alkupäähän. Meidän on tärkeää osoittaa viljelijöille ja tuottajille kahvimaissa, että täällä on oikeasti iso joukko ihmisiä, jotka arvostavat heidän tekemäänsä työtä ja ovat valmiita maksamaan siitä. Tärkeimmät ja merkittävimmät muutokset tapahtuvat tuottajamaissa. 

Valikoimassanne on runsaasti Reilun kaupan merkillä varustettuja kahveja. Mitä Reilu kauppa teille merkitsee? 

Reilu kauppa on meille tärkeä osa kahvivalikoimaa. Sen tunnettuus on markkinoilla ihan omaa luokkaansa, ja se luo tietyissä asiayhteyksissä kilpailuedun. Toivoisin yritysten ja kuluttajien perehtyvän vielä lisää kaikkeen siihen, mitä Reilu kauppa pitää sisällään, sillä tänä päivänä Reilu kauppa on paljon muutakin kuin vain elämiseen riittävä ansio, josta ihmiset sen parhaiten tuntevat. Esimerkiksi ympäristökriteerit ovat mielestäni erittäin tärkeä lisä tämän päivän Reiluun kauppaan. Lähtökohtaisesti emme cupping-tilanteissa erityisesti korosta Reilua kauppaa vaan se nostetaan esiin vasta maistelun jälkeen, kun aletaan puhua tarkemmin kahvien alkuperästä. Usein kun meidän Reilun kaupan kahvimme on valittu suosikiksi maistelussa, niin Reilun kaupan sertifikaatti vain vahvistaa asiakkaan mielikuvaa siitä, että nyt on löydetty aivan täydellinen kahvi! 

 

Lue lisää kahvintuotannon riskeistä Reilun kaupan riskikartasta.