Miten saan Reilun kaupan merkin tuotteeseeni?
Miten saan Reilun kaupan merkin tuotteeseeni?
Reilun kaupan merkki tuotepakkauksissa
Reilun kaupan merkin lisääminen tuotepakkaukseen edellyttää lisenssisopimusta Reilu kauppa ry:n kanssa, kun yrityksen kotipaikka on Suomessa, Virossa, Latviassa tai Liettuassa. Lue lisää sopimuksista.
Lisenssinhaltijana saat ladattua Reilun kaupan merkin eri versioina, käyttöohjeet sekä Reilun kaupan tekstin käännökset kirjautumalla Connectiin. Jos et pääse kirjautumaan, ota yhteyttä merkit@fairtrade.fi tai yhteyshenkilöösi.
Reilun kaupan merkin sijoittelu tuotepakkauksessa riippuu merkistä. Reilun kaupan merkit on esitelty täällä.
Merkin sijoittaminen pakkaukseen
Mustapohjainen tuotesertifioinnin merkki on pakkauksen etupuolella. Valkopohjaisen raaka-ainehankinnan merkin voi sijoittaa pakkauksen etupuolelle, sivuun tai taakse, ja siinä voi olla yksi tai kaksi raaka-ainetta mainittuna. Reilun kaupan merkin käyttöohjeistuksesta löydät tarkemmat tiedot merkin sijoittelusta, merkin koosta ja eri merkkivaihtoehdoista.
Pakollinen Reilun kaupan teksti löytyy kaikista tuotteista, joissa on jokin versio Reilun kaupan merkistä. Yleensä pakkauksen takapuolella oleva teksti kertoo kuluttajalle tuotteen sisältämistä Reilun kaupan raaka-aineista, mahdollisesta massabalanssin käytöstä ja ohjaa Reilun kaupan suomalaisille tai kansainvälisille nettisivuille katsomaan lisätietoja. Tekstin pituus on valittavissa pitkästä ja informatiivisesta hyvinkin lyhyeen. Saatavilla on useita eri kieliversioita.
Reilun kaupan tekstin tarkka muoto ja oikean merkin valinta riippuvat tuotteen koostumuksesta, joten tuote- ja pakkaushyväksyntä kulkevat käsi kädessä. Kullalle, puuvillalle ja kosmetiikalle on erilliset ohjeistukset.
Autamme valitsemaan oikean merkin ja Reilun kaupan tekstin tuotteeseen. Ota yhteyttä merkit@fairtrade.fi.

Esimerkki Reilun kaupan merkin käytöstä tuotepakkauksessa
Kun suklaassa on Reilun kaupan sertifiointimerkki, ovat kaakao, sokeri ja kaikki muut Reiluna kauppana saatavilla olevat raaka-aineet sataprosenttisesti Reilu kauppa -sertifioituja. Reilun kaupan raaka-aineiden yhteenlaskettu osuus on myös vähintään 20 prosenttia kokonaispainosta tai -tilavuudesta. Lisätyn maidon ja veden saa poistaa laskelmasta, mikäli sen osuus on yli 50 prosenttia. Ei-saatavilla olevien raaka-aineiden, kuten maidon tai soijalesitiinin, ei tarvitse olla Reilua kauppaa.
Kun suklaassa on Reilun kaupan raaka-ainehankinnan merkki, kaikki kaakao tuotteessa (tai vastaava volyymi massabalanssin säännöin) on Reilu kauppa -sertifioitua. Sokerin ja muiden raaka-aineiden ei tarvitse olla Reilua kauppaa. Yritys myös sitoutuu kasvattamaan Reilun kaupan kaakaon hankintoja.
Näin saat Reilun kaupan merkin käyttöösi markkinointitarkoituksiin
Näin saat Reilun kaupan merkin käyttöösi markkinointitarkoituksiin
2
Tarkistamme tiedot ja saat latauslinkin
Reilun kaupan merkki markkinoinnissa
Reilun kaupan merkin käyttö markkinoinnissa onnistuu, kun yritys on allekirjoittanut Reilu kauppa ry:n kanssa joko lisenssisopimuksen tai sopimuksen merkin käytöstä.
Reilun kaupan merkin avulla voit kertoa yrityksesi vastuullisuudesta. Merkkiä voi käyttää pääsääntöisesti kahdella tavalla. Reilu kauppa -sertifioidun tuotteen kiinteään yhteyteen lisätty merkki voi olla sellaisenaan, mutta laajemmin Reilun kaupan tuotteisiin tai valikoimaan viittaava merkki vaatii seurakseen lisätekstin, joka kertoo, mitkä tuotteet ovat Reilua kauppaa.
Käytä ensisijaisesti sitä versiota Reilun kaupan merkistä, joka on markkinoitavan tuotteen pakkauksessa. Tarvittaessa voit viitata useampiin erilaisiin tuotteisiin Reilun kaupan mustapohjaisella sertifiointimerkillä.

Reilun kaupan merkki viestinnässä, markkinoinnissa ja koulutusmateriaaleissa
Reilun kaupan merkkiä voi käyttää koulutusmateriaaleissa ja muussa Reiluun kauppaan liittyvässä viestinnässä sopimalla siitä Reilu kauppa ry:n kanssa. Lisätietoja antavat
- merkin käyttö viestinnässä: Mirka Kartano, markkinointipäällikkö
- arvonimilogot: Jatta Makkula, kansalaistoiminnan asiantuntija